Det ligner unægteligt en vaskeægte it-skandale - og en af de dyre af slagsen.
Budskabet i en pressemeddelelse fra Arbejdsskadestyrelsen er:
Et it-system, som har kostet 164 millioner kroner, bør kyles i skraldespanden.
Revisions- og konsulenthuset Deloitte anbefaler i en rapport, "at Arbejdsskadestyrelsen finder en anden løsning, fordi svartiderne i PROASK er alt for lange."
"Derudover konkluderer rapporten, at systemet ikke vil komme til at fungere effektivt i forhold til sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen," lyder diagnosen.
Den endelig beslutning om aflivning er dog ikke truffet.
Udviklingen af systemet PROASK blev sat i gang i 2008 og er endnu ikke færdigudviklet, og sammenlagt har indkøb og udvikling af systemet kostet 164 millioner kroner, oplyses det.
Forsinket og fordyret
"PROASK-systemet er løbende blevet forsinket og fordyret, men først med Deloitte-rapporten er der rejst tvivl om, hvorvidt videre investering i systemet er rentabelt," udtaler direktør i Arbejdsskadestyrelsen Anne Marie Rasmussen.
Deloitte-rapportens konklusion er, at PROASK skal "lukkes ned, fordi omkostningerne er for store, og der ikke er gevinster i form af sparet tid."
"Det skal vi tage meget alvorligt. Meget lange svartider vil betyde, at systemet bliver meget tidskrævende for vores sagsbehandlere. Det er en foreløbig rapport, og vi skal nu til bunds i problemerne, inden der træffes en endelig afgørelse," udtaler direktør Anne Marie Rasmussen.
Du kan læse hele meddelelsen om den dårlige nyhed her.
Hos leverandøren Steria har CEO Peter Nilsson Østerbye ingen kommentarer til sagen, da han slet ikke kan få lov at læse Deloitte-rapporten.
"Af samme grund har jeg på nuværende tidspunkt ingen kommentarer," siger han til Computerworld.
Angiveligt vil styrelsen først inden for de næste par måneder træffe den endelige beslutning om systemets videre skæbne.