Opdateret: Nets oplyser klokken 15.55, at Dankort-terminalerne virker igen.
Nets fremlægger nu mere information om det nedbrud, der har hærget landets Dankort-terminaler siden klokken 05.15 i morges.
"Det skyldes en netværksfejl hos IBM, og vi anbefaler derfor stadig, at terminalerne anvendes i offline mode," skriver Nets i en pressemeddelelse på virksomhedens hjemmeside.
Men selv om Nets nu har lokaliseret problemet og udpeger sin leverandør, IBM, som problemkilde, kan Nets stadig ikke fortælle, hvordan problemet opstod.
Nets: Det er vores ansvar
Selv om nedbruddet snart har varet det meste af mandagen, er det stadig yderst sparsomt med tekniske detaljer.
Er det IBM, der lavede opdateringen i morges, eller gjorde Nets det?
"Det er vores ansvar, så det er sådan set lige meget, hvem der har opdateret systemet i den sammenhæng," mener Ulrik Marchall, der er pressemedarbejder hos Nets.
Så Nets mener det er helt ligegyldigt, hvem der har lavet opdateringen, der har resulteret i nedbruddet?
"For os er det selvfølgelig ikke lige meget, men for brugerne af systemerne er det underordnet," vurderer Ulrik Marchall.
Så Nets vil ikke fortælle, hvem der har opdateret systemerne og skabt nedbruddet?
"Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har først lige fået det med IBM at vide lige nu," siger Ulrik Marchall.
IBM har sendt dette skriftlige svar til Computerworld:
"IBM er leverandør af de services til Nets der vedrører Dankortet. Vi har siden problemets start haft vores lokale og internationale eksperter på opgaven i tæt samarbejde med Nets for at løse problemerne. Den normale service på dankortet er nu genoprettet. Vi beklager dybt situationen og de gener det har medført i dagens løb," skriver Karsten Stokking, der er pressekoordinator hos IBM.
IBM ønsker ikke at kommentere nedbruddet yderligere.
Læs også:
Opdaterings-bøf hos Nets: Dankort-terminaler helt i sort