Måske var du blandt de 250 deltagere på Computerworlds konference om it-sikkerhed i sidste uge?
Et af de centrale temaer var overvågning.
Ikke overvågning som i alt det der med NSA og Edward Snowden - nej, overvågning som i netværks- og data-overvågning/registrering i virksomheden og på medarbejdernes maskiner.
For den form for overvågning vinder frem mange steder, og det er der gode grunde til.
For det første er det kun ved at overvåge netværket og systemerne, at man kan spotte uønskede hændelser - eksempelvis at folk udefra forsøger at hacke sig ind.
Virksomhedskritiske data er i sagens natur kritiske for virksomheden, og derfor er der mange steder også et behov for at vide, hvilke medarbejdere der tilgår hvilke data - og at kunne se, hvis eksempelvis en masse data pludselig kopieres til et eksternt drev.
Det er aldrig rart at tænke på risikoen for interne læk, men det kan ofte være en nødvendighed.
Hvordan skal man gribe overvågningen an?
Det er via en intens overvågning, at man opdager eksterne og interne trusler, inden det er for sent.
Men hvor de fleste nok kan blive enige om, at det er et must at beskytte sig mod udefrakommende trusler, kan det være et mere ømtåleligt emne med den interne overvågning.
Med nutidens overvågningsteknologier kan man relativt nemt få et overblik over, hvad medarbejderne egentlig foretager sig.
Men hvor går grænsen for, hvad man skal overvåge?
Og måske endnu vigtigere: Hvordan forklarer og forsvarer man overvågningen over for medarbejderne på en måde, så der ikke opstår en tillidskløft?
Hvor går grænsen for dig?
Overvågning og registrering kan finde sted på mange niveauer, og hvad der er ret og rimeligt afhænger naturligvis i høj grad af, hvilken type virksomhed man er ansat i.
Fra simpel registrering af handlinger i CRM-systemet over logning af web-trafik til konkret overvågning af e-mails.
Vores digitale arbejdsdag foran computerskærmen muliggør i princippet den totale overvågning og registrering. Men hvor går din egen grænse?
Afgiv gerne din stemme herunder og nuancér med din kommentar i debatten.