At knap fem millioner danskere til efteråret skal tilkobles digital post, og der samtidig kommer endnu flere selvbetjeningsløsninger på nettet, er kulminationen på mange års offentlig digital satsning frem mod 2015.
Hele formålet med digitaliseringen rettet mod virksomheder og borgere er en besparelse på helt op til to milliarder kroner i 2016 i administration og porto.
Det besparelsespotentiale sætter it-folketingspolitikerne fra oppositionen, Michael Aastrup-Jensen fra Venstre og Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti, nu et stort spørgsmålstegn ved.
Mister milliarderne
De fortæller, at de digitale selvbetjeningsløsninger bliver kritiseret for at være så ubrugervenlige, at danskerne kimer borgerservicecentrene ned for at få hjælp, fordi under halvdelen af alle selvbetjeningssessioner bliver gennemførte.
Det betyder altså, at mere end halvdelen af selvbetjeningsløsningerne strander på, at borgerne forlader den offentlige hjemmeside, inden de er nået i mål.
De tal stammer fra en artikel, som Berlingske Tidende har bragt med udgangspunkt i tal fra Borger.dk.
"Hvis alle ringer rundt eller møder op i borgerservice, er der jo ingen effektiviseringsgevinst overhovedet. Faktisk kan jeg godt frygte, at de potentielle milliardbesparelser ikke bare ryger på gulvet, men at den offentlige digitalisering kan blive dyrere, end hvis vi ingenting havde gjort," siger Michael Aastrup-Jensen.
Han skynder sig at tilføje, at han bakker op omkring digitaliseringen og besparelserne, så længe it-løsningerne bliver implementeret på fornuftig og brugervenlig vis.
"Jeg vil ikke sige, at vi (Venstre, red.) kunne have gjort det bedre, men vi er alle sammen interesserede i, at borgerservicen er i top. Det er den overhovedet ikke nu," forklarer Venstres it-ordfører til Computerworld.
Minister skal forklare sig
Michael Aastrup-Jensen og Dennis Flydtkjær vil nu hive finansminister Bjarne Corydon (S) i samråd.
Sådan burde vi have gjort med digitaliseringen
På samrådet vil de gerne have en forklaring på, hvordan milliardbesparelsen rent faktisk kan sikres - eventuelt ved en opstramning af de nuværende løsninger.
Begge politikere understreger, at der ikke er tale om politiske drillerier, men at alarmklokken ringer, inden digitaliseringsprojekterne og dermed besparelserne kører af sporet.
"Digitaliseringen bliver tvunget ned over hovedet på borgerne, og så er vi jo også ekstra forpligtede til, at de er brugervenlige - især over for den store andel af befolkningen, som ikke er digitaliseringsparat," siger Dansk Folkepartis it-ordfører Dennis Flydtkjær.
Skulle have gjort som netbanken
Han peger på, at netbankerne burde have været forbilledet.
Her skete udrulningen af den selvbetjente netbank i slut-90'erne ad frivillighedens veje og på en brugervenlig facon.
Det bakkede befolkningen/kunderne op omkring i stor stil, og disse løsninger har siden givet fordele for både borgerne og bankerne.
"Medarbejderne ude i borgerservicecentrene siger, at de bruger rigtig mange ressourcer på at guide folk rundt i løsningerne, og den dobbeltadministration med digital og analog borgerbetjening sparer vi altså ikke penge ved. Tværtimod," siger han.
Dansk Folkepartis it-ordfører tilføjer, at vi naturligvis skal tage hånd om de analoge borgere uden at ryste på hånden med de digitale løsninger.
"Vi kender potentialet i digitaliseringen, og det er rigtig stort, men spørgsmålet er bare, om vi har været for ivrige med at spare," siger Dennis Flydtkjær.
Læs også:
[b]3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?
Kæmpe it-projekt bliver affyret i weekenden: Her vil det ramme dig