Guddommelig idé: Old school-it sælger vildt på nyt marked
Velafprøvede it-løsninger til et helt nyt marked får det til at klinge solidt i kasseapparatet hos dansk it-iværksætter, som på få år er vokset heftigt. Læs og kopier ideen her.
Christian Steffensen, stifter og direktør af Kirkeweb, der blev stiftet i 2009.
I dag omsætter selskabet for omkring seks millioner kroner om året.
Næste år forventes omsætningen at stige til det dobbelte.
75 procent af Kirkeweb ejes af Christian Steffensen, mens resten ejes af private investorer.
Sammenkoblingen mellem kirker, intranet og webværktøjer lyder umiddelbart ikke særligt sexet.
Det gør måske heller ikke så meget, så længe der er en god forretning i det, mener manden bag en anderledes it-satsning.
"Jeg er ikke interesseret i at være sexet. Jeg vil meget hellere introducere velprøvet teknologi i en disruptive sammenhæng og vinde store markeder, mens vi har det sjovt."
Sådan lyder ordene fra den nu 26-årige iværksætter Christian Steffensen, som har stiftet it-selskabet Kirkeweb i 2009, mens han studerede på Copenhagen Business School.
Selskabets mission er at sælge management-værktøjer med mulighed for styring af aktiviteter som bryllupper, begravelser og koncerter for kunderne, der i dag består af omkring 400 kirker i primært Danmark samt i udlandet.
Med knap 2.500 folkekirker i Danmark er der stadig stort vækstpotentiale på hjemmemarkedet, mens selskabet i disse måneder også er på vej ind i Tyskland med kapringen af 30 kirker i byer som Berlin, Bremen og Hamburg.
Seksdobling af million-omsætning
Sidste år blev den første fuldtidsmedarbejder i Kirkeweb ansat, og i dag er iværksætter-virksomheden vokset til 23 it-folk og sælgere, der omsætter for seks millioner kroner med udsigt til minimum en fordobling til 12 millioner kroner i 2014.
Til næste år åbner selskabet kontor i Hamburg, mens Christian Steffensen også kigger nysgerrigt på mulighederne for salgskontorer i et land som England.
"Hvis vi inden for fem år skal være den dominerende spiller inden for church-management, er det altafgørende at kapre de store europæiske markeder med mange kunder. Og hvis alt går vel, skal vi bare videre ud i Europa," siger Kirkewebs stifter og direktør Christian Steffensen til Computerworld.
Indtil videre har det ikke været svært at versionere selskabets produkt til udenlandske jagtmarker.
På det tyske marked bliver selskabets løsning stort set bare oversat, og så er den egentlig køreklar til at blive taget i brug af kirkefolk hos Danmarks nabo mod syd.
Sådan fik de succes
Og hvad er så hemmeligheden bag selskabets succes?
Flere medarbejdere
På under to år er Kirkeweb-stifter Christian Steffensen gået fra at være sig selv til sidste år at ansætte den første fuldtidsmedarbejder, en sælger.
I dag har Kirkeweb 23 medarbejdere fra syv forskellige nationaliteter. .
Antallet af ansatte forventes at stige til næste år, når/hvis iværksætter-virksomheden får succes med en stor tysk satsning.
Christian Steffensen siger, at Kirkeweb skal forblive dansk, mens mange af de nye medarbejdere formentlig bliver lokalt forankrede i de lande, som Kirkeweb forsøger at komme ind i.
Sådan er cloud-forretningsmodellen hos Kirkeweb
Kirkeweb har simpelthen udset sig et it-fattigt marked med ganske få konkurrenter, hvor velafprøvede funktioner som kalender, intranet og ressourceallokering erstatter kirkefolkets papirkalendere med sindrige koordinereringer på kryds og tværs på kordegnens kontor.
"Inden virksomheden startede, tænkte jeg, at man måtte kunne styre kirkens aktiviteter med gudstjenester og koncerter bedre end papirkalendere, og at der samtidig var et kæmpe marked for den slags," fortæller Christian Steffensen.
Og selv om Kirkeweb arbejder med cloud og nye udviklingsværktøjer, så har gammelkendte it-travere som kalenderfunktioner, intranet og moduler til nyhedsbreve altså vundet genklang på kirkekontorerne.
"Det er kun de allerfærreste iværksættere, der får succes med helt nye teknologier, fordi timingen, udviklingen og markedsføringen skal være så præcis. Vi har derimod tilført gammel teknologi på et nyt marked," siger Christian Steffensen.
Konstant beta-udvikling
Han egen mor er præst, og hun har gennem sit arbejde introduceret sønnen til problemstillingen med ineffektive arbejdsgange og problematisk koordinering i den gejstlige verden.
Siden er han og resten af firmaet konstant blevet skarpere på problemstillingen, når det skulle ud og sælge systemet til kirkerne.
"Som startup-virksomhed er man i konstant i beta-udvikling, og vi lærer rigtig meget omkring kundernes behov og vores egen udvikling, når vi er ude at sælge. Helt kort kan man sige, at det er i salgsarbejdet, at man møder kunderne, og der skal man være lydhør," forklarer den unge iværksætter.
Solgte for billigt
Han fortæller, at Kirkeweb for at komme ind på markedet solgte sine produkter alt for billigt.
I dag er prisen skruet op til omkring 1.000 kroner per måned per kirke for et standardprodukt, når Kirkeweb sælger sin cloudbaserede software-as-a-service-løsning med webværktøjer til kirker i Danmark og i udlandet.
Den prisregulering er ikke sket af sig selv.
"I starten skulle vi kæmpe om priserne, fordi kirkerne ofte fik frivillige til at lave disse ting gratis. Men når de kunne se, at vi leverede værdi og en driftsikker løsning, så blev det nemmere at vinde flere kunder," lyder det fra Christian Steffensen.
"Det er jo ret vigtigt, at vores systemer aldrig er nede, for et bryllup eller en begravelse må bare ikke gå galt," tilføjer han.
Svært at finde folk i Danmark
Christian Steffensen er ikke bleg for at indrømme, at Kirkeweb betaler sine udviklere en del under, hvad medarbejderne kan få andre steder i store, veletablerede it-selskaber.
Frygter ukontrolleret vækst
Men lønnen skal helst ikke være drivkraften, når man er ansat i en iværksætter-virksomhed.
"Vi vil hellere bruge lang tid på at ansætte dygtige og sultne folk frem for at bruge tiden på store forretningsplaner til skrivebordsskuffen. For de sultne folk er jo det, der bringer værdi ind i virksomheden," siger han.
Det har dog ikke været helt problemfrit at finde den slags folk i Danmark, hvilket er en af grundene til, at den 23 mand store it-virksomhed er repræsenteret af syv forskellige nationaliteter.
"Herhjemme vil mange hellere have mindre ansvar og kortere arbejdstider end gå lidt under gennemsnitslønnen og afprøve en masse nye teknologier som eksempelvis Amazons cloud. I vores virksomhed skal folk tænde på at lave god software og vinde nye markeder - også efter klokken 16," fortæller Christian Steffensen.
Alle klapper ved sejre
Han tænder selv på at høre klokken i salgsafdelingen ringe, for så ved han, at selskabet har kapret en ny kunde.
Og så klapper alle 23 medarbejdere i virksomheden, fordi hver eneste nye kunde er en sejr ifølge Christian Steffensen.
"Vi skal dog også passe på med at vokse alt for vildt, for så risikerer vi at miste kontakten til vores eksisterende kunder," lyder det fra Kirkewebs stifter.
Han understreger, at mange danske iværksættere i lighed med Kirkeweb med fordel kan specialisere sig på et niche-område og kigge ud over Danmarks grænser, hvis de er interesserede i vækst.
Især peger han på det tyske marked, som han anser for at være økonomisk rigt med rutinerede forretningsfolk, mens landet stadig på mange områder halter bagud med teknologiimplementeringen sammenlignet med Danmark.
Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.
Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.
Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.