Fem danske testpersoner falder ikke ligefrem i svime over, hvordan Microsoft har opstillet og formuleret sine regler for, hvad man må og ikke må på it-gigantens online-tjenester.
Det afslører en brugervenlighedstest.
Microsoft hilser kritikken velkommen, og i lighed med Facebook og Google svarer verdens største softwareselskab per mail:
"Vi forstår godt, hvorfor emnet fortsat er interessant og det er noget, som Microsoft hele tiden har for øje," forklarer softwareselskabets danske advokat Anne Ermose.
Hun forklarer, at Microsoft prioriterer formuleringen af selskabets servicevilkår meget højt.
"Vi har et team af folk siddende, som udelukkende beskæftiger sig med netop dette, og som løbende sørger for at implementere brugernes feedback," lyder det fra Anne Ermose.
Svært at ændre juraen
At ændre opsætningen og formulering af reglerne er dog ikke så ligetil, fortæller Anne Ermose.
Det skyldes, at Microsoft skal oplyse om vilkårene på sine tjenester på en juridisk forsvarlig måde til en målgruppe, som ikke er jurister.
"For en global serviceleverandør er der desuden det aspekt, at de samme servicevilkår skal gælde på tværs af flere kulturer. Derfor forstår vi også, hvorfor mange brugere finder disse tekster svære at læse og forstå," erkender Anne Ermose og fortsætter:
"Når dette er sagt, så er der en meget hårfin grænse for, hvor 'frit' vi kan formulere vores servicevilkår, for hvis vi fjerner os for meget fra 'jura-sproget', så risikerer vi at fjerne os fra det egentlige juridiske indhold," siger hun.
Computerworld har efterfølgende fulgt op med en række nye spørgsmål, blandt andet om hvor længe brugerne skal trækkes med at læse/ikke gide læse den slags tekster hos Microsoft, som åbenbart prioriterer dem højt.
Til disse nye spørgsmål gentager selskabet i lighed med Google sine pointer fra den første mail.