Det kan være overordentligt svært at læse og forstå juridiske tekster for brugen af tjenester som Facebook, Gmail og Microsofts online-tjenester.
Det kniber med forståelsen, lysten og at se, hvilke fordele man som bruger får ud af at læse dem.
It-advokat Martin von Haller Grønbæk påpeger, at man indgår en bindende aftale, når man ticker 'jeps, har læst' og klikker 'ok'.
Du betaler med dine data i den slags gratis tjenester, men så længe du følger med i medier, traditionelle såvel som sociale, burde du være informeret om eventuelt datamisbrug på online-tjenesterne, lyder rådet fra it-advokaten.
Samtidig fortsætter flere af software-firmaerne med at opfinde kreative måder at udnytte brugernes data på.
Folk vælter ind
At folk gladeligt betaler for de umiddelbart gratis tjenester hos Facebook, Google Microsoft med data om sig selv, vidner tilslutningen til de tre tjenester mere end alt om.
Om de så også ved, hvad de går ind til og siger ja til igennem software-selskabernes servicevilkår - ja, det er straks et mere komplekst spørgsmål at svare på.
Brugertests af reglerne
Hvordan testpersonerne oplevede it-giganternes servicevilkår, får du her et samlet overblik over sammen med software-virksomhedernes svar på kritikken:
Danskere jamrer over Facebooks regler: Helt umulige
Facebook efter dansk kritik: Sådan er reglerne altså
Googles danske online-regler står på hollandsk
Google vil ikke besvare disse spørgsmål om uforståelige regler
Bruger om Microsoft-regler: Nej, nej, nej - det er grusomt det her!'
Microsoft efter regel-kritik: Vi har da et team på sagen
It-giganternes online-regler er nettets største løgnehistorie