Apple har med iOS 7 forsøgt at gøre iPhonen endnu mere egnet til erhvervsbrug med en række nye funktioner, men det har ikke været nogen ubetinget succes.
ABI Research skriver, at der var en masse interesse forud for iOS 7, særligt hos virksomhedsbrugerne, på grund af de nye funktioner.
"Til trods for den positive summen på markedet er det ikke sandsynligt, at iOS 7 enterprise-funktionerne vil øge tilstedeværelsen i erhvervslivet."
"Der er stadig masser af markeds-muligheder tilbage, særligt for en virksomhed som Microsoft," skriver ABI.
iPhone er under pres
I den seneste opgørelse over smartphone-markedet fra IDC har Android-platformen en markedsandel på hele 81 procent mod 12,9 procent til iPhone og 3,6 procent til Windows Phone - og det er Apple, der har sværest ved at holde sin markedsandel blandt de tre platforme.
ABI research hæfter sig ved, at Windows Phone blandt andet klarer sig godt i Europa for tiden, og at væksten blandt forbrugerne kan smitte af hos erhvervskunderne.
"Som det er demonstreret af Apple og Android, er en voksende forbruger-base en nøgle til at ekspandere hos virksomhederne."
"Hvis Microsoft holder sine løfter i forhold til udvidelsen af virksomheds-funktionerne, venter vi, at selskabet vil vinde markedsandele blandt mobile forretnings-kunder," skriver ABI Research.
Der er dog næppe nogen tvivl om, at Apple i dag fortsat har et forspring i forhold til Windows Phone både blandt forbrugerne og i erhvervssegmentet.
Her er erhvervs-satsningerne
Apple har som sagt haft et øget fokus på erhvervs-segmentet med iOS 7.
Det inkluderer blandt andet en ny og mere sikker håndtering af vedhæftede filer, så man kan styre, hvilke apps og konti der bruges til at åbne dokumenter og vedhæftede filer, ligesom der er en forbedret understøttelse af mobile device management i iOS 7.
Læse mere om de nye funktioner her.
Ted Schadler fra Forrester udtalte i forbindelse med iOS 7:
"Formlen for succes hos virksomhederne er efterhånden blevet fantastiske produkter + fantastiske funktioner, som udviklere kan udnytte + en fantastisk måde at distribuere og sælge kommercielle virksomhedsapps på."
Også Android-platformen har et øget fokus på at kunne levere i forhold til de professionelle brugere - læs mere om det her.
Det bruger virksomhederne
En global Forrester-undersøgelse blandt 9.766 vidensarbejdere har vist, at Android i dag er den mest udbredte smartphone-platform i virksomhederne med en markedsandel på 37 procent mod 34 procent til iOS, 6 procent til Windows og 23 procent til øvrige platforme.
Computerworld stillede i oktober læserne her i Danmark spørgsmålet: Hvilke smartphones kan medarbejderne vælge på din arbejdsplads?
933 læsere stemte, og resultatet blev:
I alt er der iPhones at finde hos 51 procent af læserne. Windows Phone er at finde hos samlet set 41 procent af de læsere, der stemte, mens hele 19 procent pegede på, at det alene er Windows Phone, der er smartphone-platform på deres arbejdsplads.
I Computerworld-undersøgelsen var det samlet set kun fem procent, der kommer fra virksomheder, hvor man kan vælge en BlackBerry.
Endelig svarede samlet set 43 procent af deltagerne i Computerworlds undersøgelse, at man kan vælge en Android-telefon på deres arbejdsplads.
Læs også:
Fra problembarn til dengse: Sådan bliver iPhone en firmatelefon
Sådan indtager Android-telefonerne din arbejdsplads