Stemmestyring og talegenkendelse er efterhånden ikke nye teknologier. Det findes i dag i alt fra almindelige smartphones og spilkonsoller til sundheds-sektoren, hvor man bruger talegenkendelse til at gøre det lettere at skrive journaler.
Men hvis man skal tro Forrester Research, har vi kun lige set begyndelsen af, hvad disse løsninger kan få af betydning for vores arbejdsliv.
Forbrugerne er nu begyndt at tage løsningerne i brug i form af eksempelvis Apples Siri, Google Now og Microsofts Kinect/Xbox - og med Google Glass begynder vi at se fundamentet til fremtidens løsninger.
I en Forrester-undersøgelse konkluderes det, at 37 procent af de vidensarbejdere, der har smartphones, anvender stemme-kommandoer med jævne mellemrum, skriver Forrester-analytiker JP Gownder i et blogindlæg.
"Men brugerne har endnu ikke fuldstændig taget stemmekontrol til sig: Kun tre procent af vidensarbejderne siger, at de "bruger det hele tiden," mens kun en procent hævder, at det er deres "foretrukne måde at bruge telefonen på."
"Når de bruger stemmekontrol, er det til mindre aktiviteter som at sende en besked, foretage en hurtig søgning eller til at aktivere kort eller navigation. Stemmekontrol er endnu nice-to-have, et supplement til "ægte" computer-brugergrænseflader," skriver JP Gownder.
Nu er vi klar til den næste bølge
Forrester mener dog, at det mest interessante i virkeligheden er, at stemmekontrol giver muligheder for en helt ny type mere intelligente it-løsninger.
Nu, hvor mange af forbrugerne så småt er begyndt at anvende teknologierne og derfor bliver fortrolige med dem, kan de virkelig interessante koncepter - Forrester kalder det intelligente agenter - komme på banen.
Konkrete eksempler på stemmestyring
Der findes allerede mange eksempler på, hvordan stemmestyring og talegenkendelse kan anvendes.
Forrester kommer med et eksempel på, hvordan fremtidens løsninger vil være mere intelligente end dem, vi har set indtil nu.
"I en ikke så fjern fremtid vil stemmestyrede, intelligente agenter både styre og blive styret af de bærbare devices, der vinder frem," skriver Forrester og peger på, at Google Glass-kommandoen "Okay, Glass ..." vil kunne kobles op til langt flere services på sigt.
Samtidig kan vi vente, at stemmestyring kan hjælpe os med at træffe svære valg.
I den lidt mere muntre genre kan man forestille sig, at en bruger har brug for en ny kjole til en vigtig begivenhed og derfor beder agenten om hjælp.
"Agenten vil komme tilbage med muligheder, der er bestemt ud fra hendes historik (eksempelvis hendes tidligere indkøb, favorit-farven, foretrukne butikker og brands) og ved hjælp af kloge, data-drevne gæt (eksempelvis det folk i hendes sociale netværk foretrækker, offentlig information om eventen og eventens geografiske placering)."
"Forhandlere, der bliver early adopters ved at indgå samarbejde med leverandører af intelligente agenter, kan opnå en first-mover fordel i et marked, der ikke vil udvikle sig i et par år, men før eller siden vil blive vigtigt," skriver Forrester.
Computerworld har for nylig haft fokus på, hvordan der nu efter mange års snak endelig begynder at ske ting og sager med augmented reality - og hvordan man kommer i gang med at udvikle apps til Google Glass-platformen.
Her kan du se, hvordan man anvender stemmekommandoer med Google Glass:
Læs også:
Her er gennembruddet for talegenkendelses-it
Talegenkendelse sætter turbo på journal-skrivning