Artikel top billede

Sådan kan stemmestyring ændre alt ved vores it

Vi har kun set den spæde start på noget stort med stemmestyring på smartphones. De løsninger, forbrugere nu er ved at vænne sig til, kan bane vejen for en helt ny type it-løsninger.

Stemmestyring og talegenkendelse er efterhånden ikke nye teknologier. Det findes i dag i alt fra almindelige smartphones og spilkonsoller til sundheds-sektoren, hvor man bruger talegenkendelse til at gøre det lettere at skrive journaler.

Men hvis man skal tro Forrester Research, har vi kun lige set begyndelsen af, hvad disse løsninger kan få af betydning for vores arbejdsliv.

Forbrugerne er nu begyndt at tage løsningerne i brug i form af eksempelvis Apples Siri, Google Now og Microsofts Kinect/Xbox - og med Google Glass begynder vi at se fundamentet til fremtidens løsninger.  

I en Forrester-undersøgelse konkluderes det, at 37 procent af de vidensarbejdere, der har smartphones, anvender stemme-kommandoer med jævne mellemrum, skriver Forrester-analytiker JP Gownder i et blogindlæg.

"Men brugerne har endnu ikke fuldstændig taget stemmekontrol til sig: Kun tre procent af vidensarbejderne siger, at de "bruger det hele tiden," mens kun en procent hævder, at det er deres "foretrukne måde at bruge telefonen på."

"Når de bruger stemmekontrol, er det til mindre aktiviteter som at sende en besked, foretage en hurtig søgning eller til at aktivere kort eller navigation. Stemmekontrol er endnu nice-to-have, et supplement til "ægte" computer-brugergrænseflader," skriver JP Gownder.

Nu er vi klar til den næste bølge

Forrester mener dog, at det mest interessante i virkeligheden er, at stemmekontrol giver muligheder for en helt ny type mere intelligente it-løsninger. 

Nu, hvor mange af forbrugerne så småt er begyndt at anvende teknologierne og derfor bliver fortrolige med dem, kan de virkelig interessante koncepter - Forrester kalder det intelligente agenter - komme på banen.

Konkrete eksempler på stemmestyring

Der findes allerede mange eksempler på, hvordan stemmestyring og talegenkendelse kan anvendes.

Forrester kommer med et eksempel på, hvordan fremtidens løsninger vil være mere intelligente end dem, vi har set indtil nu.   

"I en ikke så fjern fremtid vil stemmestyrede, intelligente agenter både styre og blive styret af de bærbare devices, der vinder frem," skriver Forrester og peger på, at Google Glass-kommandoen "Okay, Glass ..." vil kunne kobles op til langt flere services på sigt.

Samtidig kan vi vente, at stemmestyring kan hjælpe os med at træffe svære valg.

I den lidt mere muntre genre kan man forestille sig, at en bruger har brug for en ny kjole til en vigtig begivenhed og derfor beder agenten om hjælp.

"Agenten vil komme tilbage med muligheder, der er bestemt ud fra hendes historik (eksempelvis hendes tidligere indkøb, favorit-farven, foretrukne butikker og brands) og ved hjælp af kloge, data-drevne gæt (eksempelvis det folk i hendes sociale netværk foretrækker, offentlig information om eventen og eventens geografiske placering)."

"Forhandlere, der bliver early adopters ved at indgå samarbejde med leverandører af intelligente agenter, kan opnå en first-mover fordel i et marked, der ikke vil udvikle sig i et par år, men før eller siden vil blive vigtigt," skriver Forrester.

Computerworld har for nylig haft fokus på, hvordan der nu efter mange års snak endelig begynder at ske ting og sager med augmented reality - og hvordan man kommer i gang med at udvikle apps til Google Glass-platformen.

Her kan du se, hvordan man anvender stemmekommandoer med Google Glass:

Læs også:

Her er gennembruddet for talegenkendelses-it

Talegenkendelse sætter turbo på journal-skrivning

Sådan fungerer apps til Google Glass

Augmented reality: Historien om den evige it-drøm




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere