Det norske teleselskab Telenor, som tidligere i år købte de resterende aktier i det danske mobilselskab Sonofon, pusler med planer om at drive trådløse bredbåndsnet på knudepunkter i Danmark - de såkaldte hotspots.
I hjemlandet installerer Telenor 20 nye bredbåndsnetværk hver uge. Det sker i samarbejde med det norske olieselskab Statoil. Målet er at nå 300 knudepunkter inden årets udgang.
Men der stopper udviklingen ikke nødvendigvis, fortæller en tilfreds produktchef, Stein André Larner, til nyhedstjenesten Digi.no.
Stort potentiale
- Vi har et stort markedspotentiale med 469 Statoil-stationer i Norge, 600 i Sverige og 335 i Danmark. Desuden ser vi på videre udbygning på hoteller, kiosker og i indkøbscentre, siger han.
Den udtalelse er særligt spændende set i lyset af, at Sonofons hovedkonkurrent på det danske marked, TDC, i februar bebudede 700 nye hotspots i Danmark. 294 af dem skulle oprettes på netop Statoil-stationer.
I Norge peger Stein André Larner over for Digi.no på, at brugen af de trådløse netværk bliver fordoblet måned for måned, og det giver ham optimisme.
Om den er stor nok til at gå ind på det danske marked, er måske en anden sag. Telenor er kun til stede herhjemme i Danmark gennem Sonofon, som hidtil har holdt sig ude af hotspot-ræset.
Sonofons pressechef, Bo Heimann Larsen, bliver meget fåmælt, når han skal kommentere Stein André Larners udtalelser.
- Vi har pt. ingen aktuelle planer, vi kan bekræfte eksternt, med hensyn til hotspots i Danmark - med eller uden Statoil, siger han.