Artikel top billede

Små virksomheder gruer for digital post

I en østjysk kommune har en række mindre virksomheder stillet en mængde kritiske spørgsmål til deres brug af digital post. It-chefen fortæller her om en flok frustrerede selskaber.

Flere folk fra 5.916 mindre virksomheder og foreninger i Favrskov Kommune nordvest for Aarhus klør sig i nakken over indførelsen af digital Post om en uges tid.

Kommunen har sendt 5.916 breve ud til de små og mellemstore virksomheder og foreninger med CVR- og P-numre (underafdelinger af CVR-indehaverne) og inviteret dem til otte informationsmøder, hvoraf seks er afholdt.

Til det første møde dukkede 50 repræsentanter fra de lokale virksomheder og foreninger op, mens hvert af de efterfølgende fem møder er blevet besøgt af godt 10.

"Et af de spørgsmål, der går igen er: 'Kan det virkelig passe, at jeg ikke kan bruge den NemID, som jeg allerede bruger privat?' Og der må vi jo sige nej," forklarer it-chef Henrik Brix fra Favrskov Kommune.

En anden genganger er 'Mit NemID er forsinket'.

"Og så har jeg altså nogle frustrerede mennesker, der sidder og siger, at 'jamen, det er 14 dage siden, jeg har bestilt den, og den er ikke kommet endnu. Det kan jo betyde, at jeg ikke kan komme i min postkasse 1. november', og det kan jeg kun give dem ret i, hvis de ikke har fået nøglekortet," lyder det fra Henrik Brix.

Nets og Digitaliseringsstyrelsen har tidligere over for Computerworld hævdet, at de holder en leveringstid af medarbejdersignaturen på fem dage, mens det kniber med at følge med i supporten.

Skal ud at kigge på computer

Blandt tilhørerne til Favreskovs informationsmøder har blandt andre været to kvinder på henholdsvis 73 og 86 fra en lokal pensionistforening, som nu skal ud at købe computer-udstyr.

"Løsningen må ellers være, at de tager ned på biblioteket hver 14. dag," siger it-chefen fra Favrskov.

Det skyldes, at man kun kan blive fritaget fra ordningen, hvis virksomheden ikke har mulighed for at købe en internetforbindelse med minimum 512 kbit/s-downloadhastighed for maksimalt 3.000 kroner.

Kommunen har spurgt teleselskaberne om dækningen, og her lyder meldingen, at det er muligt at få minimum 512 kbit/s-download overalt i Favrskov Kommune.

Den lille kattelem

Også en spastiker med et lille fritidslandbrug med tilhørende CVR-nummer skal på nettet åbne en helt ny indgang til informationer fra kommunen, regionen og staten.

"Han kan godt drive landbruget, men han er ikke i stand til at bruge en computer. Det har han simpelthen ikke motorikken til. Det virker lidt underligt, at man ikke kan fritage ham fra ordningen," fortæller Henrik Brix, der også sidder som formand for Kommunernes It-arkitekturråd.

Computerworld har spurgt Erhvervsstyrelsen om denne sag, og her lyder svaret, at der er en kattelem for at blive undtaget for at bruge digital post til virksomheder, hvis man under strafansvar kan komme med en erklæring om, at man er fysisk forhindret.

At Henrik Brix som formand for kommunernes It-arkitekturråd og it-chef i Favrskov Kommune ikke umiddelbart kendte til denne ordning, kan skyldes, at den ikke står beskrevet i Erhvervsstyrelsens vejledning om fritagelse fra digital post gældende fra den 1. september.

Tag dog bestik

"Det er gået lidt hurtigt alle steder, og alle har travlt lige nu. Jeg mener, at man bør tage bestik af situationen og udskyde deadline 14 dage eller en måneds tid, så alle kan følge med. Vi skal nok nå det," siger Henrik Brix.

Det offentlige står stadig over for den allerstørste udfordring

Arkitektur-formanden fortæller, at man i kommunerne har arbejdet målrettet med at ensrette arkitekturen og eksempelvis indrettet fordelingsnøgler internt i de offentlige organisationer til fordeling af den digitale post.

Han forklarer, at det kniber en del mere med at få fordelingsnøglerne på plads i selv store virksomheder, og han sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om digital post nu også passer til alle virksomheder i Danmark med adgang til minimum 512 kbit/s.

"Man har valgt den logik, at hvis man kan drive en virksomhed, så kan man også betjene en computer."

Fire millioner danskere i horisonten

Han mener, at man godt kan frygte, når fire millioner borgere om et år skal ind på digital post-ordningen, men sætter sin lid til informationskampagner og flere borgermøder.

Faverskov ligger en anelse over landsgennemsnittet på knap 30 procent borgerslutning på nuværende tidspunkt, hvor målet for de fire millioner danskere over 15 er 80 procent tilslutning.

Her er fritagelseskravene blandt andre blinde, folk uden netforbindelse i hjemmet på mindst 512 kbit/s, udrejste, eller hvis man har sproglige barrierer.

"Der bliver ekstremt meget administration med fritagelser i starten," spår it-chefen.

Skal ny vurdering til hver gang

Han uddyber det kommende administrationsarbejde i kombination med digital selvbetjening med, at kommunerne fortolker loven sådan, at der for hver borger på digital post og på selvbetjeningsområderne bliver vurderet, om en borger skal fritages.

"Det vil sige, at borgere ikke på forhånd kan ikke fritages fra én bestemt obligatorisk løsning, og det er heller ikke sådan, at fordi en borger er blevet fritaget fra én bestemt løsning, så er vedkommende automatisk fritaget for de øvrige. Der skal hver gang en konkret vurdering til."

Han understreger dog, at han er positivt indstillet over for hele digitalisering af Danmark, hvis det kan ske en anelse mere på borgernes og virksomhedernes vilkår.

"Det er ret smart, når det nu koster 16 kroner at sende et fysisk to-siders brev inklusive porto, kuvertering og arbejdstid, mens et digitalt to-siders brev koster 84 øre. De sparede penge kan man bruge andre steder," fortæller Henrik Brix.

[i][b]Deltag i debatten under denne artikel: [/b]Hvad mener du om digital post? Har du og din virksomhed haft nogle specielle udfordringer? Hvordan har I løst udfordringen?  [/i]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere