Artikel top billede

Denne fejl begår rigtig mange it-afdelinger

Alt for stor en del af virksomhedens it-budget går til ting, der ikke er med til at udvikle forretningen og understøtte den livsnødvendige innovation.

80-90 procent eller endda endnu mere.

Så stor en del af it-budgettet bruger mange it-chefer på at holde virksomhedens eksisterende it kørende og forhindre, at systemerne går ned.

Tilbage er så (desværre) kun en mindre portion penge til rent faktisk at innovere og komme op med nye, forretningsskabende it-projekter.

Det skriver vores kolleger på det amerikanske CIO.com.

Professor Rita Gunther McGrath fra Columbia Business School mener, at man bør gå efter en fordeling, der snarere hedder 50 procent til drift og 50 procent til innovation.

Her bruges pengene

En undersøgelse fra Forrester Research blandt 3.700 virksomheder har imidlertid dokumenteret, at virksomhederne i gennemsnit brugte 72 procent af it-budgettet på at holde systemerne kørende og på at opgradere kapaciteten efter behov.

Dermed var der i gennemsnit kun 28 procent til de nye projekter.

"Hvis systemerne er nede, og telefonerne ikke virker, vil ingen gå op i, hvor innovativ du er," lyder forklaringen fra en it-chef til CIO.com.

En af de største fejltagelser, mange it-afdelinger begår, er at bruge en masse kræfter (og dermed penge) på at tilpasse software for at kunne leve op til de mange ønsker og krav fra forretningen - og at man gør dette uden at se på, om investeringerne giver mening i forhold til forretningens grundlæggende mål.

"Det handler om forretningens evner - en liste med ting, en forretning har brug for for at kunne få succes og nå sine mål," forklarer Nigel Fenwick fra Forrester Research.

"Ud af 30 meget vigtige ting er to eller tre måske til at differentiere med," tilføjer han og forklarer, at når virksomhedens øverste ledelse forstår dette, vil den kunne bakke op om, at it-afdelingen fokuserer på nøgleområderne og arbejder med standardiserede løsninger, der er lette at vedligeholde.

En undersøgelse blandt danske top-CIO'er har vist, at budgetfordelingen mellem drift og forretningsudvikling kan hedde alt fra 70/30, 60/40 og 50/50 til 35/65. Læs mere om det her.

Læs også:

Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint

Kan du gennemskue dit it-budget - og kan forretningen?

Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Guide: Sådan skaber du det mest effektive it-team




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel