80-90 procent eller endda endnu mere.
Så stor en del af it-budgettet bruger mange it-chefer på at holde virksomhedens eksisterende it kørende og forhindre, at systemerne går ned.
Tilbage er så (desværre) kun en mindre portion penge til rent faktisk at innovere og komme op med nye, forretningsskabende it-projekter.
Det skriver vores kolleger på det amerikanske CIO.com.
Professor Rita Gunther McGrath fra Columbia Business School mener, at man bør gå efter en fordeling, der snarere hedder 50 procent til drift og 50 procent til innovation.
Her bruges pengene
En undersøgelse fra Forrester Research blandt 3.700 virksomheder har imidlertid dokumenteret, at virksomhederne i gennemsnit brugte 72 procent af it-budgettet på at holde systemerne kørende og på at opgradere kapaciteten efter behov.
Dermed var der i gennemsnit kun 28 procent til de nye projekter.
"Hvis systemerne er nede, og telefonerne ikke virker, vil ingen gå op i, hvor innovativ du er," lyder forklaringen fra en it-chef til CIO.com.
En af de største fejltagelser, mange it-afdelinger begår, er at bruge en masse kræfter (og dermed penge) på at tilpasse software for at kunne leve op til de mange ønsker og krav fra forretningen - og at man gør dette uden at se på, om investeringerne giver mening i forhold til forretningens grundlæggende mål.
"Det handler om forretningens evner - en liste med ting, en forretning har brug for for at kunne få succes og nå sine mål," forklarer Nigel Fenwick fra Forrester Research.
"Ud af 30 meget vigtige ting er to eller tre måske til at differentiere med," tilføjer han og forklarer, at når virksomhedens øverste ledelse forstår dette, vil den kunne bakke op om, at it-afdelingen fokuserer på nøgleområderne og arbejder med standardiserede løsninger, der er lette at vedligeholde.
En undersøgelse blandt danske top-CIO'er har vist, at budgetfordelingen mellem drift og forretningsudvikling kan hedde alt fra 70/30, 60/40 og 50/50 til 35/65. Læs mere om det her.
Læs også:
Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint
Kan du gennemskue dit it-budget - og kan forretningen?