Microsofts kontor-program, Office, sidder tungt og solidt på markedet for såkaldte produktivitets-software i erhvervslivet, selv om der efterhånden findes mange alternativer, der er open source-baserede, billigere, cloud-baserede og mere mobil-venlige.
Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse, som analysehuset Forrester har udarbejdet med deltagelse af 155 it-beslutningstagere.
Ifølge Forrester er det en udbredt holdning, at Office har for mange ubrugelige funktioner.
Men alligevel har systemet eksisteret så længe, at mange brugere ikke kunne forestille sig at anvende et andet system.
Hertil kommer, at rigtigt mange brugere ligeledes har Office på deres private computere derhjemme.
På den måde er Office faktisk et godt eksempel på consumerization-tendensen, hvor brugernes private it-vaner smitter af på virksomhedens valg af it, hedder det.
Nemt at opdatere
Ifølge Forrester peger it-cheferne generelt på, at Office er nem og uproblematisk at opgradere til nyere versioner, ligesom opgraderinger som regel ikke gør det nødvendigt at hyre eksterne konsulenter.
Den mest populære Office-version lige nu er ifølge Forrester Office 2010, der anvendes i 85 procent af de adspurgte firmaer, mens Office 2007 anvendes i 51 af de adspurgte firmaer. Office 2003 anvendes i 28 procent af de adspurgte firmaer.
20 procent af de adspurgte virksomheder anvender cloud-baseret email, mens 25 procent har planer om inden længe at komme i gang med cloud-baseret email.
Det kan udgøre en trussel for Office, idet cloud-mail ofte er bundlet med kontor-programmer som Google Docs og Office 365, der leveres med Exchange Online og Office Web Apps.
Ifølge Forrester er fremgangen for alternativer som OpenOffice og LibreOffice bremset markant op.
Læs også:
Før du flytter til Office 365 og Google Apps: Det skal du huske