Engang var et web CMS et relativt simpelt system til at publicere og styre indhold på hjemmesider med.
I dag er det fortsat CMS'erne, der sikrer indholdsstyringen på websiderne, men internettet har gennemgået en så voldsom forandring over de seneste 10-15 år, at de oprindelige systemer i dag forekommer noget støvede.
"Web content management (WCM) systemer har været her siden internettets begyndelse i 1990'erne, men har udviklet sig og fået signifikante forbedringer i de senere år for at kunne understøtte de blændende digitale oplevelser, som kunderne er begyndt at forvente," lyder det i et podcast om fremtidens CMS-løsninger, som rådgivningsfirmaet Forrester står bag.
"I dag handler det om at skabe en tovejs-kommunikation og -interaktion med kunderne," lyder det blandt andet i podcastet.
Mange nye kanaler
En af udfordringerne er blandt andet, at man ikke længere kun kommer i kontakt med kunderne via virksomhedens website, men i lige så høj grad via apps på smartphonen eller sociale medier.
Samtidig skal CMS'et kunne betjenes af en lang type medarbejderprofiler, eksempelvis marketingafdelingen.
Det skal CMS'et kunne understøtte, forklarer Forrester-rådgiver David Aponovich.
"Det er både kanaler, som du kontrollerer, og som du ikke kontrollerer, men du ønsker at skubbe relevant indhold ud til de kanaler, eksempelvis Facebook og Twitter."
Forrester-rådgiveren kommer også med et bud på, hvad vi vil se af nyheder i CMS-løsningerne i de kommende år:
"Det er blandt andet, at det skal være fleksibelt og kunne integrere med mange eksterne systemer, som du formentlig bruger i din organisation," siger David Aponovich og nævner CRM-systemet som et oplagt eksempel.
Du kan høre hele podcastet om fremtidens CMS her.
Læs også:
CMS: Det bruges indholds-systemerne til