Efter et par år, hvor it-afdelingen er blevet suppleret af Line of Business, når det gjaldt it-indkøb og adfærd, er det nu på tide at gentænke it-afdelingens rolle.
LoB har næppe tænkt sig at ændre adfærd og overlade initiativet til it-folkene. Snarere tværtimod.
I mellemtiden er LoB blevet it-konsumenter med høje krav - og de har fået øget momentum med konstellationen af cloud, social, mobile og information.
Men hvilke nye kompetencer skal it-afdelingen besidde?
Selv om LoB har fået mere magt med selvstændige it-budgetter, så har it-afdelingen naturligvis fortsat en rolle at udfylde. LoB har fokus på forretningen og digitaliserer dér, hvor det giver forretningsværdi.
Det gør de i mange tilfælde mere eller mindre autonomt og uden forudgående dialog med it-afdelingen.
Men med den øgede og i praksis decentraliserede digitalisering i virksomhedens frontlinje, i produkter og markedskommunikation stiger kompleksiteten tilsvarende bagud mod kernesystemerne.
Her kommer problemerne
Det er lidt af et paradoks: På overfladen ser det forførende enkelt ud. Du kan så nemt købe standardiserede applikationer, hvor brugervenligheden er i top, og bruge dem ASAP.
Men det ser anderledes ud på den anden side.
Sat lidt på spidsen skal it-afdelingen balancere mellem at supportere LoB og forretningens behov for sømløs og brugervenlig it på den ene side og samtidig håndtere den forbistrede kompleksitet bagtil - uden at kompleksiteten kommer til at stå i vejen for det, forretningen gerne vil.
Og it-folkene skal naturligvis sikre, at de strategiske it-valg følger den overordnede forretningsstrategi.
Det betyder det for infrastrukturen
Selv om hverken cloud, social, mobile eller information er nyt, når man betragter dem isoleret, så opstår der en dynamik i kombinationen af dem og i den måde, hvorpå de influerer på hinanden - jo mere sociale vi bliver, desto mere information genererer og udveksler vi, og vores mulighed for at være sociale bliver i høj grad understøttet af mobile devices.
I vores anywhere-, any time- og any device-adfærd trækker vi intensivt på cloud, da en række af de tjenester, vi benytter os af, er cloud-baserede.
Det stiller blandt andet krav til en mere fleksibel infrastruktur og ikke mindst til governance.
Derfor kan it-afdelingen med fordel se på, hvilke komponenter der skal være i it-værktøjskassen, og hvordan de skal sættes i spil, så de understøtter forretningen og medarbejderne, når de bevæger sig i et felt karakteriseret af mobility, cloud, social og information.
Sådan skal du gøre med dine data
Data er strategiske aktiver, og de organisationer, der er dygtige til at udnytte data, får en gigantisk konkurrencefordel.
Når du bruger data til at forstå dine kunder bedre, til at give dem en bedre service, til at målrette dine produkter og din kommunikation, til at optimere din supply chain og produktion og så videre, så bliver resultatet en mere præcis og velsmurt maskine.
Effekten af det vil kunne mærkes på alle niveauer af organisationen. Men det er ingen mirakelkur, og det primære spørgsmål er: Hvor vil du hen, og hvad er din strategi?
Kombinationen af data og nye redskaber som for eksempel high performance-databaser, der kan behandle store mængder data lynhurtigt, har betydning for de spørgsmål, organisationen stiller.
Ganske enkelt fordi det nu er muligt at få svar på spørgsmål, det tidligere var for kompliceret at behandle. Evnen til at arbejde med data bliver en forretningstransformerende styrke.
Og business-applikationerne er ikke universalmidler, der automatisk sikrer, at virksomheden får værdi ud af data - værdiskabelsen er fortsat afhængig af skarpe analytikere, der skal fortolke data meningsfuldt, ligesom forandringskraften og evnen til innovation ligger hos medarbejderne.
Men it kan være med til at støtte den evne.
It-afdelingen skal finde en balance mellem at give LoB autonomi i forhold til deres it-adfærd og skal samtidig etablere en it-infrastruktur, der kan håndtere den kompleksitet, det kaster af sig.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.