Artikel top billede

Sådan gør du sociale medier til din salgskanal

Digital markedsføring og salg via Facebook, Twitter eller blogs er et yderst potent værktøj. Men social stiller helt nye krav til virksomheden og til metoder. Her giver Adobes social-guru sit bud på, hvordan den ged barberes.

Interview: Med den lyse hud, den lyserøde hanekam og et par meget stramme jeans adskiller Marc Blinder sig fra mængden, der ellers er ganske afslappet klædt.

Men man skal ikke lade sig snyde af udseendet, for hans opgave er stadig at fortælle kunderne, hvordan de får langet så mange varer over disken som muligt. 

Hans speciale er at lægge strategier for, hvordan man bringer forretningen ud på sociale medier, og han er en af de pinger, som Adobe har fløjet til København for at slå et slag for virksomhedens digitale marketingsløsning, der i dag står for godt en fjerdedel af omsætningen i firmaet, der nok er mest kendt for billedbehandlingsprogrammet Photoshop.

De voksne må ikke blive bange

En af Marc Blinder pointer er, at man ikke skal frygte de sociale medier, på trods af, at hverken medierne eller brugerne kan styres. 

Sociale medier er helt uden for producentens kontrol, og man kan lynhurtigt blive ramt af en 'hadekampagne', hvis tingene ikke lige falder i brugernes smag. Er det ikke en usikker grund, man bevæger sig ud på, når man vil benytte de sociale medier som salgskanal? 

"Det er helt korrekt. Brugerne vil deltage aktivt og fortælle præcis, hvad de mener. Det betyder, at virksomheden skal være parat til at lytte og til at bevæge sig. Er man ikke det, så skal man nok ikke vælge de sociale medier," fortæller Marc Blinder.

"Men hvis man er klar, og når man indgår i en dialog med sine kunder, så rykker tingene på to fronter, og så sker der virkelig noget." 

Som bruger af de sociale medier kan man blive godt og grundigt irriteret over den kommercielle indblanding. Ser du ikke den situation som et potentielt problem for virksomhederne. 

"Nej, det mener jeg slet ikke. Brugerne har jo netop en stor del af magten, og derfor kan de sige til og fra. Men pointen om, at brugerne vælger ting fra, hvis de er utilfredse, er helt reel. Derfor skal virksomhederne gå ind i en dialog, der er alvorlig, ærlig og troværdig over for brugerne. Gør man ikke det, kan det give bagslag, så det er man tvunget til."

Analyse-tiden

Adobe-manden vurderer, at social er på vej ind i en langt mere analyse-funderet tid.

"I dag handler social mest om dialog. Men de salgsmetoder vi vil se i fremtiden, er langt mere præget af analyse. Analyse af ord, sætninger, videoindhold og alt mulig andet. Det handler eksempelvis om at spotte trends og nye fænomener, der hele tiden dukker op på nettet. Det kan være en ny motions-dille, som dukker frem. Det handler om at finde den hurtigt og få rettet sit varesortiment i den nye retning."

Hvorfor skal virksomheden overhovedet flytte sig ud på de sociale medier. Det kræver meget tid, og så er der en risiko for, at man fejler totalt?

"Der er også store muligheder. 25 procent af al den tid, som folk bruger på nettet, bruges på sociale medier. Desuden er 92 procent klar til at tage mod råd og anbefalinger fra de andre brugere, når der skal tages en købsbeslutning. Det er et potent marked."

"Et af de elementer, som virksomheder skal blive langt bedre til er struktur. Struktur i indsamlingen af data og trends, hvor tingene sker geografisk eller sproget. Desuden skal man også tænke struktur i sin kommunikation, så man holder styr på sine publiceringer, og man skal holde skarp justits med den dialog, man er indgået i." 

Hvor modne er de sociale medier, og hvor længe holder de i den udgave, som vi ser i øjeblikket? 

"Alt har en levetid, men i øjeblikket ser det ret stabilt ud. Vi er, sådan lidt populært sagt, ved at ændre social fra at være en øde ø til at blive en del af markedsføringen."

Læs også:
Digital markedsføring: 5 håndfaste tips til at komme ud over rampen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering