Opdateret klokken 12:30
Flere Telia-kunder, der havde valgt at søge udenlands i weekenden, måtte se langt efter et fungerende mobilabonnement.
Tekniske problemer gjorde det ganske enkelte umuligt for dem at få kontakt til omverdenen.
"Det drejede sig om et internt TeliaSonera-system, der normalt sikrer, at kunderne kommer over på en tele-udbyder, hvor priserne er billigst for Telia, der sejlede i weekenden," fortæller Mette Honoré, der er kommunikationschef i Telia.
Ifølge virksomheden opstod problemerne, fordi systemet ganske enkelt ikke kunne håndtere den mængde af trafik, som kunderne genererede i weekenden.
Telias teknikere skal nu undersøge problemerne til bunds, førend det interne system igen kan sættes i drift.
Nu betaler Telia prisen
Det drejer sig om det såkaldte Roaming Traffic Steering-system, der i weekenden bukkede under for det, som Telia beskriver som kapacitetsproblemer.
"Der opstod kapacitetsproblemer på de links, som man kører ud på. Så nu har vi simpelthen slået det system fra," siger Mette Honoré.
Systemet sørger til daglig for, at kundernes mobiltrafik bliver roamet fra det teleselskab, som Telia har den billigste og bedste aftale med i det pågældende land.
"Det betyder så nu, at vi løber en risiko i Telia for at kunderne roamer på en dyrere aftale," fortæller Mette Honoré og fortsætter:
"Kunderne skal ikke bekymre sig om prisen på roaming, da den er EU-reguleret. Det er altså kun Telia, som kan blive ramt økonomisk af dette."
Telia: Vi har kapacitet nok
Ifølge Telia er problemerne med systemet opstået som en konsekvens af, at virksomhedens kunder ganske enkelt har brugt deres telefoner for meget.
"Det er svært at sige, hvorfor at der ikke har været kapacitet nok, men hvis rigtig mange roamer i det samme land og med de nye smartphone-teknologier skal du også tage højde for, at folk bruger mere data, det viser vores egne undersøgelser," siger Mette Honoré.
Men selv om kunderne tilsyneladende har lagt systemet ned på grund af deres udlandsforbrug, skal Telias teknikere nu arbejde videre med at finde den helt nøjagtige årsag.
Er weekendens problemer et udtryk for, at I ikke har kapacitet nok til at klare det forbrug, som kunderne har i dag?
"Det kan jeg ikke sige med sikkerhed. Nu gætter jeg bare på, at det kan have noget at gøre med folks adfærd, fordi det er sket i weekenden, så det er svært at sige. Vi kan bare konstatere, at der ikke var kapacitet nok på nogle af de her linjer," siger Mette Honoré.
Læs også:
Ny aftale sikrer danske telekunder langt bedre brugeroplevelse
Telefirmaer raser over dansk kæmpe-udbud: Udelukket på forhånd