Danskernes handel via internettet steg i 2003, hvor 38 procent af befolkningen købte varer i en netbutik på et eller andet tidspunkt.
Ud af dem havde knap halvdelen været på virtuel shopping inden for den seneste måned, hvilket er en stigning fra 12 procent i 2002 til 17 procent sidste år.
Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik over den danske befolknings brug af internet.
Net-butikker med billetter til biografer, teatre og koncerter sælger mest til danskerne. Cirka en tredjedel af dem, der har købt via nettet den seneste måned, brugte pengene på sådanne forlystelser.
Mændene shopper mest
På det område handler mænd og kvinder lige meget, men ellers bærer de danske mænd forsat førertrøjen inden for e-handel. 45 procent af mændene købte på et eller andet tidspunkt i 2003 varer over nettet i forhold til 32 procent af kvinderne.
Kvinderne øst for Storebælt kan dog prale af at have taget e-handlen til sig i højere grad end dem på Fyn og i Jylland. På den østlige side af bæltet var 37 procent af kvinderne på online-indkøb og 17 procent har været det inden for den seneste måned.
I den vestlige del af Danmark var de sammenlignelige tal henholdsvis 27 og 11 procent.
I det hele taget er jyder og fynboer mere tilbageholdende i forhold til e-handel. 35 procent af befolkningen vest for Storebælt købte online sidste år i forhold til 43 procent på den østlige side.
Rejseshopping på andenplads
Umiddelbart i hælene på indkøb af billetter til kultur-arrangementer kommer indkøb af rejser som den mest populære online-vare. Præcist købte 32 procent af danskerne rejser i 2003 i forhold til, at 33 procent var billetkøbere.
På tredjepladen kommer køb af bøger, tidsskrifter og aviser, som 24 procent af befolkningen har købt via nettet i 2003.