Microsofts tablet-computer Surface kommer snart ud til en bredere kreds af forhandlere. Sådan lyder budskabet fra Microsofts nybagte consumer-direktør, Nana Bule.
"Der er ikke nogen tvivl om, at successen for Surface fremadrettet også ligger i det kommercielle segment. Og dermed kræver det jo også en kanalstrategi at få produktet ordentligt ud i markedet," siger Nana Bule.
Hun er netop tiltrådt jobbet som direktør for Consumer & Channel Group i Microsoft Danmark, hvor hun har afløst Søren Lau. Nana Bule kommer fra en post som produktchef for Office og har også tidligere haft ansvaret for Windows i Danmark.
På det danske marked har lanceringen af Surface hidtil haft karakter af en lukket fest for et ganske snævert udvalg af forhandlere.
Da den skrabede model Surface RT blev frigivet i februar, var det kun retail-kæder som Fona, Expert, Elgiganten og Computercity, der blev lukket ind i varmen. Og ved lanceringen af Surface Pro i sidste måned gentog historien sig med den samme snævre flok af forhandlere.
Men ifølge Nana Bule arbejder Microsoft i USA lige nu på at udvide sin salgsstrategi til også at omfatte andre typer af forhandlere.
"Om ikke så længe har vi mere at dele om, hvordan vi vil udvide vores fremtidige kanalstrategi. Der er ikke nogen tvivl om, at der selvfølgelig skal være en kanalstrategi - også på Surface. Både med Surface RT og nu Surface Pro har vi valgt nogle udvalgte forhandlere for at kunne kontrollere, hvordan produktet bliver positioneret i markedet. I den første fase handler det lige så meget om at lande den her nye kategori og sikre os, at det ikke blev blandet sammen med en masse andre produkter," siger hun.
Den eksklusive consumer-strategi har udløst flere kritiske bemærkninger fra både distributører og mindre forhandlere, som ikke forstår, hvorfor Microsoft ensidigt har satset på at sælge Surface gennem de store retail-kæder. Den kritik er Nana Bule efter eget udsagn "fuldt bevidst" om.
"Jeg taler jo løbende med vores distributører og vores andre partnere. Det positive signal for kanalen er, at der er rigtig mange forhandlere, der gerne vil. Så det er en tålmodighedstest for os alle sammen at sikre, at det lander rigtigt. Jeg kan ikke love, hvor dybt vi kommer ned i kanalen. Men lige så snart, jeg har noget konkret, vil jeg lige så gerne have det delt, som du vil," siger hun.
Læs mere:
Skuffelse: CBC blev siet fra i Surface-lancering
Dansk Surface-lancering bliver en lukket fest
Så skuffende er Microsofts tablet-salg
Kun disse kæder får Surface Pro på hylden