"Der kan være mange gode grunde til at være på de sociale medier, men der kan være lige så mange gode grunde til ikke at være det."
Det forklarer Lars Haahr, der er associate professor på Aarhus Universitet og i øjeblikket tilknyttet Stanford University i Californien.
På Aarhus Universitet er han en del af en forskergruppe, der bekæftiger sig med brugen af informationsteknologi i virksomheder og herunder ikke mindst sociale teknologier.
"Det er blæst ekstremt meget op," siger han om det massive fokus, der er på Facebook og Twitter.
Lars Haahr mener, at meget af hypen skyldes, at der findes en hel branche af virksomheder, der har en stor interesse i at fremme de sociale medier.
Det er lige fra teknologivirksomhederne, der leverer platformene, til konsulenthusene og mediebranchen, der lever af at kunne fortælle spændende historier om sociale medier. Endelig er der de personer i virksomheden, som har fået sociale medier som deres arbejdsopgave.
"Der er mange lovprisninger i omløb fra teknologileverandørerne; fra konsulenthuse, fra medier og fra social media evangelister. Det ligner en Bermuda-firkant."
Det viser forskningen
Resultatet er, at man kan få fornemmelsen af, at man er helt galt på den, hvis man ikke investerer massivt i sociale medier. Men det er man ikke, hvis man skal tro en undersøgelse blandt de 100 største danske virksomheder, som Lars Haahr har foretaget.
"I runde tal er det halvdelen af de største 100 danske virksomheder, der har oprettet en profil på et af de sociale medier, men det er de færreste, der har daglig aktivitet. Og når jeg interviewer virksomhederne, så har de solide grunde til ikke at være aktive set med virksomhedsbriller," lyder det fra forskeren.
Det kan jo skyldes, at de ikke forstår at bruge det. Der må da være noget at hente?
"Det er der inden for nogle bestemte områder - inden for PR og marketing. Men der er lige så mange områder, hvor man må sige, at det er velovervejet og fornuftigt, hvis man siger, at man ikke har grund til at være på de sociale medier."
"Argumentet er mange steder, at selvom en virksomhed ikke er på de sociale medier, så kan der siges noget om virksomheden alligevel - og det er også rigtigt."
"Men det er trods alt noget andet, Danske Bank har oplevet for nylig; at man får en såkaldt shitstorm på virksomhedens egen Facebook-profil."
Danske Fullrate er et eksempel en virksomhed, der har fravalgt de sociale medier. Fullrate har ellers tidligere været aktiv på Facebook og Twitter, men har valgt at lukke ned for sine sociale kanaler.
"Det er en servicekanal, der stiller større og større krav til os om hurtigere og hurtigere responstider, og det går jo ud over effektiviteten i vores call center," har administrerende direktør Peter Mægbæk Madsen udtalt.
Er Facebook nu også i din interesse?
Lars Haahr forklarer, at både hans egen undersøgelse og en tilsvarende amerikansk undersøgelse viser, at business-to-business-virksomheder er mindre aktive på sociale medier og heller ikke umiddelbart kan få så meget ud af at være der, hvorimod det er mere relevant inden for business-to-consumer.
Han peger på tre grundlæggende konklusioner, som han selv og andre forskere er nået frem til:
1. Vi har brug for mere viden om sociale medier set med virksomheders øjne.
2. Virksomheder skal bruge sociale informationsteknologier til at støtte og udvikle deres forretningsprocesser.
3. Beslutningstagere skal ikke lade sig styre af frygten for, at de er den eneste virksomhed i landet, der ikke er på Facebook og Twitter. Det er de ikke hverken herhjemme eller i USA.
Samtidig oplever han en begyndende trend med, at man begynder at udvikle sociale medier til den specifikke virksomhed frem for kun at kigge på eksempelvis Facebook.
"Det nye, der sker, er, at folk er kritiske over for sociale medier som Facebook og Twitter. Man låser sig fast på nogle platforme, som er lavet for at matche private brugere og annoncører."
"Det er det, der er forretningsmodellen, og det er ikke nødvendigvis i virksomhedernes interesse," forklarer Lars Haahr.
Moncia Lam, der er professor på Stanford og kritisk over for de sociale medier, der får mest opmærksomhed i dag, kalder dem ‘sociale intranet' i modsætning til det ‘sociale internet' som hun ser et langt større potentiale i.
"Det er næppe hensigtsmæssigt at udvikle nye sociale platforme til enhver lejlighed, men der er uden tvivl brug for, at virksomheder og brancher eksperimenterer og udvikler sociale teknologier, der er skræddersyede til specifikke forretningsprocesser."
Emailen giver stadig god mening
Samtidig peger både Moncia Lam og Lars Haahr på, at gamle medier som email og telefon ikke skal undervurderes.
Eksempelvis er nyhedsbreve fortsat en effektiv måde at kommunikere på, ligesom den moderne telefon også kan give god mening i mange situationer.
Lars Haahr mener, at man som virksomhed skal forholde sig til sociale medier på denne måde:
"Virksomheder skal bestemt være nysgerrige over for det, men jeg synes ikke, at man skal hoppe med på legen, bare fordi nogle andre gør det."
"Beslutningstagerne skal tage udgangspunkt i, hvad det er for nogle værdiskabelsesprocesser, der er i virksomheden, og i, hvilke interesser kunderne har."
Læs også:
Sådan får du gevinst med sociale medier i dit firma