Når Cassandra skriver om en kjole, gør hun det så, fordi hun er begejstret for den - eller fordi hun har fået penge for det?
Reklamer har for alvor sneget sig ind i danske blogs, og det kan være svært at adskille redaktionelt og betalt indhold.
Liberal Alliances Mette Bock vil have fokus på, om loven tager højde for de nye medier.
Derfor har hun spurgt erhvervsminister Annette Vilhelmsen (SF), om markedsføringsloven er opdateret.
"Mit principielle spørgsmål går på, at lovgivningen er lavet på et tidspunkt, hvor der ikke var nogen blogs. Så måske skal loves præciseres. Jeg vil gerne være sikker på, at lovgivningen mod skjult markedsføring gælder på alle platforme. Jeg ved, at Forbrugerombudsmanden ser nogle problemstilllinger, men han har svært ved at gøre noget, så længe der ikke er nogle konkrete sager," mener Mette Bock (LA)
Det er især mulighederne for at straffe virksomheder, der benytter skjukt reklame på blogs, der er uklare.
"Hvordan laver man kontrol og opfølgning på skjult reklamer i blogs. Det håndhæves jo meget stærkt for eksempel i forhold til tv. Der har man nogle klarere regler for, hvornår man griber ind. Det er ikke rigtig belyst på det her område".
Loven er ok - måske
Erhvervsministeren har netop svaret på §20-spørgsmålet. Hun hævder, at loven stadig er dækkende - på trods af teknologiske udvikling.
Markedsføringsloven og E-handelsloven beskriver tydeligt, at "al kommerciel kommunikation...skal udformes og præsenteres, så det tydeligt fremgår, at der er tale om reklame". Se faktaboksen.
"Ønsker en virksomhed for eksempel at få sine produkter omtalt i blogindlæg mod betaling, skal det klart fremgå, at bloggeren er betalt. I modsat fald kan det være skjult reklame i strid med markedsføringslovens § 4 og e-handelslovens § 9," svarer Annette Vilhelmsen.
Men alligevel vil ministeren undersøge, om der er tilstrækkelige muligheder for at sanktionere mod ulovlig markedsføring på blogs.
"Jeg har nedsat et ekspertudvalg, der blandt andet skal se på børn og unge i forhold til reklamer via nye platforme. Her vil det være naturligt at se på, om håndhævelsen er tilstrækkelig, eller om der er behov for yderligere tiltag. Ekspertudvalget skal komme med deres anbefalinger i juni 2014".
Debatten om skjult reklame på modeblogs er langt fra en ny diskussion.
I maj sidste år udsendte Forbrugerombudsmanden sammen med de øvrige nordiske forbrugerombudsmænd et standpunkt til markedsføring via sociale medier, hvor spørgsmålet vedrørende blogs også understreges.