Indiske virksomhedsmæglere ser meget positivt på Danmark, hvor der ledes efter emner i it-branchen. Det kan du læse mere om her.
Men netop på outsourcing-området har inderne allerede været på banen et par gange. Seneste blandt andet med TDC og SAS.
"Nordiske firmaer foretrækker at have interne medarbejdere og shared services-afdelinger. Det åbner for gode muligheder for indiske virksomheder, der kan købe disse medarbejdere og købe disse shared services enheder og genforme dem," siger Shivani Nagpaul fra den indiske virksomhedsmægler-virksomhed BMR Advisors.
Hun fortæller, at indiske firmaer er meget opmærksomme på, at danske og nordiske kunder ikke er interesseret i outsourcing for enhver pris.
"Et af nøglekravene fra nordiske virksomheder er, at de foretrækker, at outsourcing-leverandøren er til stede i landet eller i det mindste i et nærved liggende land. Derfor ønsker indiske firmaer at købe danske firmaer op for at kunne være til stede på det nordiske marked, fordi det er et krav for at kunne operere på de nordiske og europæiske markeder," konstaterer Shivani Nagpaul.
Samtidig pointerer hun, at indiske firmaer ikke kun er interesseret i at købe it-afdelinger og sende it-opgaver ud af landet.
Kigger på lokale ydelser
For indiske firmaer er det også blevet vigtigt, at de kan tilbyde lokale ydelser.
Derfor er også it-forhandlere i søgelyset som mulige opkøbsemner.
Det kan være både infrastruktur, løsningsforhandlere og eksempelvis også ERP-forhandlere.
En del af øvelsen for de indiske firmaer er nemlig også at komme ind i det mere løsningsorienterede marked - eksempelvis Microsoft Dynamics-markedet.
"Derfor er der heller ikke en fast profil på, hvilken type it-forhandler eller it-virksomhed der bliver set på. Det handler om, hvilke muligheder der er åbne," siger Shivani Nagpaul.
Det er heller ikke så vigtigt, at der er tale om store firmaer.
Også mindre forhandlere kan være interessante opkøbsemner for de indiske firmaer, der ønsker at komme ind på det nordiske og europæiske marked.
"Det er ikke kun et spørgsmål om off-shoring. Det er et spørgsmål om at kunne levere langt bredere ydelser. Derfor er også mindre virksomheder interessante, fordi det handler om at få fodfæste på markederne. Og her er etablering i Danmark et led i en større strategi, fordi markedet er så modent og udviklet," slår Shivani Nagpaul fast.
Læs også: