På det politiske plan er forholdet mellem Danmark og Indien ret anstrengt i øjeblikket. Indien boykotter Danmark på flere områder, som følge af, at Danmark ikke vil udlevere Niels Holck, som Indien vil retsforfølge for terrorisme.
Men det kolde politiske klima mellem Indien og Danmark bliver ikke afspejlet, når det gælder it. Her ser indiske firmaer meget positivt på Danmark, fortæller den indiske virksomhedsmægler Shivani Nagpaul fra firmaet BMR Advisors, som hjælper indiske firmaer med at finde dansk opkøbsemner. Hun leder efter emner både blandt store danske firmaers it-afdelinger og blandt danske it-forhandlere.
Det handler om, at Indien nu er begyndt at se på it-forretningsmuligheder i Europa.
"Der er 50 til 60 indiske firmaer med en størrelse på 1,5 milliarder og derover. Indtil for to-tre år siden kom størstedelen af deres omsætning kommer fra USA. For at sprede forretningen er de nu begyndt at se på Europa. ICT-markedet er meget modent isæt i England og Norden," fortæller Shivani Nagpaul.
Hun pointerer at for de indiske firmaer handler det om, at få det rigtige fodfæste, når de går i land i Europa"Danmark optræder faktisk som et strategisk entrypoint til det nordiske og europæiske marked," siger hun og fortsætter:
"Når man skal se på hvorfor Danmark er interessant som en måde at komme ind på det europæiske, så handler det om, at Danmark er et modent marked, hvor it-investeringerne er blandt de højeste i verden. Der er også en høj adoption af outsourcing. Norden er et attraktivt marked, fordi det repræsenterer 12 procent af det totale europæiske marked - set ud fra et outsourcing synspunkt," konstaterer hun.
Hun understreger samtidig, at indiske firmaer ikke længere kun ser på outsourcing, selv om det stadig er en væsentlig drivkraft i de indiske firmaers forretning.
Derfor er it-forhandlere interessante
Men netop på outsourcing-området har inderne allerede været på banen et par gange. Seneste blandt andet med TDC og SAS.
"Nordiske firmaer foretrækker at have interne medarbejdere og shared services-afdelinger. Det åbner for gode muligheder for indiske virksomheder, der kan købe disse medarbejdere og købe disse shared services enheder og genforme dem," siger Shivani Nagpaul.
Hun fortæller, at indiske firmaer er meget opmærksomme på, at danske og nordisk kunder ikke er interesseret i outsourcing for enhver pris.
"Et af nøglekravene fra nordiske virksomheder er, at de foretrækker at outsourcing-leverandøren er til stede i landet eller i det mindste i et nærved liggende land. Derfor ønsker indiske firmaer at købe danske firmaer op, for at kunne være til stede på det nordiske marked, fordi det er et krav for at kunne operere på de nordiske og europæiske markeder," konstaterer Shivani Nagpaul.
Samtidig pointerer hun, at indiske firmaer ikke kun er interesseret i at købe it-afdelinger og sende it-opgaver ud af landet. For indiske firmaer er det også blevet vigtigt, at de kan tilbyde lokale ydelser.
Derfor er også it-forhandlere i søgelyset, som mulige opkøbsemner. Det kan være både infrastruktur, løsningsforhandlere og eksempelvis også ERP-forhandlere. En del af øvelsen for de indiske firmaer er nemlig også at komme ind i det mere løsningsorienterede marked - eksempelvis Microsoft Dynamics-markedet.
"Derfor er der heller ikke en fast profil på, hvilken type it-forhandler eller it-virksomhed, der bliver set på. Det handler om, hvilke muligheder, der er åbne," siger Shivani Nagpaul.
Det er heller ikke så vigtigt, at der er tale om store firmaer. Også mindre forhandlere kan være interessante opkøbsemner for de indiske firmaer, der ønsker at komme ind på det nordiske og europæiske marked.
"Det er ikke kun et spørgsmål om off-shoring. Det er et spørgsmål om at kunne leverer langt bredere ydelser. Derfor er også mindre virksomheder interessante, fordi det handler og at få fodfæste på markederne. Og her er etablering i Danmark et led i en større strategi, fordi markedet er så modent og udviklet," slår Shivani Nagpaul fast.