Microsoft har nu afsløret flere detaljer om den cloud-teknologi, der skal skaffe spilkonsollen Xbox One et forspring i forhold til konkurrenterne.
Xbox One bruger et netværk med 300.000 Microsoft-servere til at gennemføre det, som selskabet kalder "latency-insensitive computation".
Det er altså beregninger, hvor en smule forsinkelse ikke betyder så meget.
I et interview med Ars Technica forklarer Microsofts spil-chef Matt Booty, hvordan den nye konsol skal udnytte skyen.
"Der er nogle ting i en spilverden, som ikke behøver at blive opdateret i hvert eneste skærmbillede eller ikke forandrer sig så meget baseret på det, der sker. Et eksempel kunne være lyset. Du ser på en skov og har brug for at beregne lyset, der kommer gennem træerne, eller en slagmark med tæt tåge. Det kræver normalt meget komplekse beregninger i starten, men de skal ikke opdateres hele tiden," forklarer Matt Booty.
Kan flyttes ud i skyen
Microsoft mener, at denne type grafiske regneopgaver kan flyttes ud i skyen, mens den lokale konsol tager sig af de mere tidskrævende beregninger - som for eksempel personer og objekter, der bevæger sig i spilområdet.
Der er også andre eksempler, som modellering af fysiske effekter, væsker og stof, der blafrer i vinden, hvor det er oplagt at flytte beregningerne ud i skyen.
Her er der langt mere regnekraft til rådighed end på den lokale Xbox.
"Som en tommelfingerregel siger vi, at for hver Xbox One i din stue så har vi tre af disse enheder klar i skyen," siger Matt Booty.
Det kan eksempelvis fungere sådan, at den lokale konsol beregner lyset (i lavere kvalitet), når du træder ind i et nyt rum i et 3D-spil, og efter et par sekunder skifter spillet så til cloud-beregnet lys med større realisme.
Så er udfordringen at håndtere denne overgang, så det ikke bliver for synligt i spillet.
Det kræver selvsagt, at man har en aktiv og hurtig internet-forbindelse ud til skyen.
Microsoft har lovet, at Xbox One også fungerer uden konstant opkobling til nettet - men det kan så betyde, at den grafiske kvalitet bliver dårligere.
"Hvis der en hurtig forbindelse, og skyen er tilgængelig, og scenen tillader det, vil du selvfølgelig kunne udnytte det. Hvis forbindelsen ryger - og vi ved alle, at det kan ske - skal spillet være i stand til at håndtere det på en intelligent måde," siger Microsofts spil-chef.
Han fortæller også, at man har overvejet at bygge Kinect ind i konsollen, men det blev alligevel en selvstændig enhed, så man kan placere kameraet et andet sted i stuen.
Trods det er Xbox One og Kinect så tæt forbundet, at konsollen ikke kan starte uden Kinect.