Som mobiltelefon-bruger kan man uden problemer skifte mellem forskellige celler, byer og endda lande uden at skulle foretage sig noget, men det er stadig meget sværere at skifte mellem trådløse netværk (Wi-Fi). Det kræver typisk, at man skal vælge det rigtige hotspot og logge sig på med brugernavn og adgangskode, hver gang man kommer til et nyt net.
Nu er der udsigt til, at det kan blive lige så nemt at skifte til et nyt trådløst netværk som at bevæge sig rundt mellem mobilceller. Det skriver CNET.
Det skyldes en række nye standarder for trådløse netværk. Wi-Fi Alliance har nu certificeret de første enheder under den såkaldte Passpoint-standard, også kaldet Hotspot 2.0.
Denne standard definerer, hvordan trådløse klienter og basestationer skal forhandle om at oprette en forbindelse automatisk.
Sammen med en anden ny standard fra Wireless Broadband Alliance, kaldet Next Generation Hotspot, skal den bane vejen for, at der kan etableres roaming-partnerskaber mellem mobiloperatører og Wi-Fi-udbydere.
Det betyder eksempelvis, at man kan starte en telefonsamtale på et 3G-net og så fortsætte samtalen på en anden udbyders Wi-Fi-netværk uden at afbryde den.
Flere af verdens største teleselskaber som AT&T, T-Mobile, NTT DoCoMo og BT har netop afsluttet forsøg med Next Generation Hotspot. Det ventes, at de første teleoperatører vil understøtte standarden fra næste år.
Det betyder reelt, at det enkelte Wi-Fi hotspot kommer til at fungere som endnu en mobilcelle. Roaming sker helt automatisk, og brugeren behøver ikke indtaste adgangsdata for at logge sig på.
For teleselskaberne betyder det, at de kan forbedre deres dækning i områder, hvor mobilsignalet er svagt - eksempelvis inde i bygninger. Det kan også bruges til at aflaste mobilnettet ved at flytte en del af trafikken over på Wi-Fi.
Den enkelte bruger mærker ikke, om man er koblet op med 3G/4G eller Wi-Fi. Det sker helt transparent i baggrunden.
De nye roaming-aftaler kan også betyde, at brugerne fremover kommer til at betale for trafikforbruget i trådløse netværk - ligesom det typisk sker i dagens mobilnet. Men det kan også tænkes, at de fleste Wi-Fi hotspots bliver finansieret ved at vise målrettede annoncer til brugerne.