Det er nu mere end tre år siden, at Microsofts Steve Ballmer første gang udtalte, at selskabet ville gå all in med cloud computing.
På det tidpunkt var cloud stadig præget af en del hype og oppustede forventninger, men det har i de efterfølgende år vist sig at være den rigtige beslutning for softwareselskabet.
En ny rapport fra IDC konkluderer, at cloud som platform vil bliver den primære drivkraft for vækst i it-industrien i det kommende årti ved at stå 75 procent af de nye investeringer.
Kundernes voksende fokus på at få it leveret som en service fra nettet ses i høj grad ved det markante ryk over på Office 365, men Microsofts all in-strategi rækker hele vejen rundt og inkluderer dermed også ERP og CRM.
Dynamics-løsninger som cloud
Da Computerworld møder Kirill Tatarinov, der står i spidsen for Microsoft Business Solutions, i Microsoft Development Center i Vedbæk, spørger vi, hvordan det skrider frem med at realisere cloud-visionerne med de forskellige forretningssystemer?
"Lige fra starten af sagde vi, at platformen er det vigtigste element i Microsofts vej ud i skyen, og at Windows Azure spiller den mest signifikante rolle. Windows Azure har lige passeret en milliard dollars i omsætning, en meget afgørende milepæl, og fortsætter med at klare sig fantastisk godt," siger han.
Microsoft tilbyder med Windows Azure nu både platform som en service og infrastruktur som en service. Den næste element i cloud-strategien er produktivitets-værktøjerne i form af Office 365.
"Office 365 klarer sig fantastisk godt og bliver det hurtigst voksende produkt i Microsofts historie. Det tredje element er forretningsløsninger, og at Dynamics rykker ud i skyen," forklarer Kirill Tatarinov.
Arbejder med flere cloud-strategier
Det er CRM-delen, der har været spydspids i skiftet mod skyen, og Microsoft kunne i sidste måned fejre femårs fødselsdag for Dynamics CRM Online.
"Vi fortsætter med at se, at omkring 60 procent af vores nye kunder vælger vores cloud-implementering af Dynamics CRM."
"Lige nu er vi midt i en meget vigtig transformation til skyen for vores ERP-kunder. Både Dynamics NAV 2013 og GP 2013 er cloud-enablede. De kan rulles ud på Windows Azure," forklarer Kirill Tatarinov.
Hvor det med CRM-delen er muligt at bestille online-løsningen direkte hos Microsoft, så bygger ERP-delen i højere grad på partner-modellen.
"Dynamics NAV og Dynamics GP er produkter, der leveres gennem partnere, og den model har vi tænkt os at holde fast i. Vi tror på, at denne model er den mest passende til mellem-markedet, og det er præcis der, disse løsninger bliver rullet ud."
"Nu, hvor Windows Azure bliver tilgængeligt som infrastruktur som en service, fuldender vi grundlæggende en del af transformationen ved, at partnere kan hjælpe kunder med at udrulle Dynamics NAV og Dynamics GP på Windows Azure til de specifikke behov."
Kirill Tatarinov tilføjer dog, at AX-versionen adskiller sig.
"Når Dynamics AX kommer på Azure i skyen, vil vi gå efter en tilgang, der minder om den, vi har med Dynamics CRM med den direkte handel (med kunderne, red.)," siger han og tilføjer, at AX også vil kunne leveres som partner-hostede private cloud løsninger.
"Partnere kan fortsat deltage, men i det marked, hvor AX befinder sig, som er den øvre del af mellemmarkedet til enterprise, ser vi et stærkere tilbøjelig til, at man ønsker at købe fra Microsoft, så det er sådan, vi vil gøre det."
Office 365 baner vejen for Microsoft
Microsofts markante sats på Office 365 har betydet, at en stribe helt store danske virksomheder har taget hul på skiftet til en cloud-model, heriblandt blandt andre Chr. Hansen, Dong Energy og Grundfos.
Det giver Microsoft et forspring i forhold til også at vinde kunder til de andre dele af cloud computing-produkterne.
"Vi tror, at det er fremtiden at tilbyde et komplet lineup til enterprise-kunderne fra skyen og en kæmpe mulighed for Microsoft," siger Kirill Tatarinov.
"Ligesom vi så det med traditionelle on-premise udrulninger, så betyder det faktum, at Dynamics ser ud som og fungerer som Office, at millioner af mennesker allerede kender det, og det gør os mere attraktive for nye potentielle kunder."
"Når verden bevæger sig ud i skyen, forventer vi, at præcis den samme vil ske. Så ja, det her åbner absolut et kæmpe marked for Microsoft," lyder det fra Kirill Tatarinov.
Derfor giver cloud så god mening
Målt på omsætning har Microsoft fortsat noget at arbejde for på det danske marked.
På CRM-markedet var det SAP, der var størst i 2012 med en markedsandel på 19,6 procent ifølge IDC.
Salesforce nuppede andenpladsen med 9,6 procent af markedsomsætningen, mens Microsoft stod for 6,8 procent.
Det er i den sammenhæng interessant, at CRM-markedet i disse år i høj drag drives frem cloud-løsningerne, hvilket Microsoft også tydeligt mærker.
"Når vi ser på det globalt, så er cirka 50 procent af de nye investeringer cloud-investeringer, og med Dynamics CRM ser vi, at det faktisk er højere med 60 procent."
"Vi tror, at denne trend vil fortsætte. Der vil være et vedblivende skift mod skyen samtidig med, at vi venter en vis procentdel af kunderne vil holde fast i on-premise-udrulninger."
Hvad anser du som den største drivkraft for brugen af cloud computing?
"Der er flere elementer. Stordriftsfordelen er formentlig den vigtigste og mest signifikante drivkraft. Hvordan kan jeg hurtigt tilføje brugere og kapacitet, hvordan kan jeg få denne her elasticitet i forhold til at drive min virksomhed - det er det, skyen kan tilbyde."
"Jeg tror, at omkostnings-overvejelserne spiller ind i den endelige analyse. Hvis du ser på det i et større perspektiv med bevægelsen mod forbrugs-økonomi, hvor folk vil leje versus at købe, leder cloud naturligt hen imod det og muliggør det," lyder det fra Kirill Tatarinov.
Ikke alt egner sig til skyen
Microsoft adskiller sig fra virksomheder som Salesforce og Google ved både at have et ben i cloud-lejren, men også at satse på fortsat at levere on-premise-løsninger.
Kirill Tatarinov forklarer, at Microsoft tror, at der også fremover vil være virksomheder, der ønsker at køre it-løsningerne selv frem for at gå cloud-vejen, ligesom bestemte former for data i eksempelvis en bank formentlig også vil blive holdt in-house.
"Uanset hvor sikkert og beskyttet internettet er og vil blive, så vil de aldrig lade de data forlade deres lukkede og meget beskyttede miljø. Den dialog har vi hele tiden, og det er derfor, at vi har taget den tilgang, at der skal være symmetri mellem cloud og on-premise-udrulninger. De skal kunne vælge den løsning, de ønsker," siger han.
Mange nye it-trends
Som Computerworld har beskrevet for nylig, så betyder trends som cloud computing og mobility, at forretnings-løsningerne udvikler sig betydeligt i disse år.
Det gælder også hos Microsoft, men Kirill Tatarinov mener dog, at man altid skal huske på, at ingen af de aktuelle it-trends er målet i sig selv:
"Alle leverandører taler om mobility, social, big data og cloud, men lad os ikke glemme, at disse trends og teknologier er til for at tjene det vigtigste job, som CRM skal klare; at muliggøre en bedre interaktion med kunderne."
"De her trends gør CRM-løsningerne i stand til at gøre det bedre, hvis det bliver gjort på den rigtige måde," siger han under sit besøg i Danmark.
Læs også:
Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer