Du har nok hørt navnet før:
Apple.
Et firma, der netop er blevet vurderet til at være verdens mest værdifulde varemærke foran eksempelvis læskedrikken Coca Cola og burger-kæden McDonalds.
Apples varemærkeværdi opgøres til cirka 1.000 milliarder kroner.
Men det er ikke kun Apple, der viser tænder på analysefirmaet Millward Browns årlige opgørelse over de mest værdifulde varemærker.
Brandz Top 100 placerer således søgegiganten Google på andenpladsen, med en værdi på 650 milliarder kroner, og den blå it-gigant IBM på tredjepladsen med næsten samme varemærkeværdi.
Men Apple får mere konkurrence i dette års udgave af varemærkeværdien.
Telefon-rivalen fra Samsung har øget sin varemærkeværdi med mere end 50 procent på et enkelt år, og navnet anslås til at være 125 milliarder kroner værd, hvilket primært skyldes satsningen på Galaxy-serien.
Facebook på vej ned
Microsoft er den fjerde it-virksomhed, der dukker op på listen på en samlet syvendeplads.
Redmond-gigantens brand vurderes til at være 400 milliarder værd.
Den sociale medie-komet Facebook har set bedre tider. Varemærkeværdien er faldet med 36 procent i forhold til sidste år og lander på 'sølle' 125 milliarder kroner.
Men sociale medier er ikke gået af mode, hvilket viser sig i form af den kinesiske netportal Tenecent, der har øget sin varemørkeværdi med 52 procent og derved lander på en 21.
plads på listen med en værdi på 159 milliarder og altså overgår Facebook.
Lidt længere nede på listen finder man tidligere tiders søgegigant Yahoo, som måske er ved at genskabe dele af imperiet. Yahoo er ny på listen, og firmaet dukker på som nummer 92.
Her er verdens mest kostbare it-firmaer - se listen
Her er it-firmaernes indbyrdes Top 10.
I parentesen kan du se placeringen på Top 100-listen.
- Apple (1)
- Google (2)
- IBM (3)
- Microsoft (7)
- SAP (19)
- Tencent (21)
- Samsung (30)
- Facebook (31)
- Bai du (33)
- Oracle (36)
Hele top 100-listen kan du se her ( PDF-format).