"På den lange bane kan vi ikke afvise, at det vil komme fyringer på baggrund af det her, men vi vil gøre alt, hvad vi overhovedet kan for at fastholde de medarbejdere, der i dag er på SAS-kontrakten."
Sådan siger pressechef i CSC, Kim Ege Møller, efter CSC netop har mistet flyselskabets SAS som kunde til den indiske it-kæmpe, Tata TCS.
Kim Ege Møller fortæller, at CSC gav flyselskabet et tilbud på firmaets it-kontrakter, som var retfærdigt i forhold til kontraktens risici og økonomiske betingelser.
"Vi har givet et tilbud til SAS på baggrund af vores kendskab til SAS. Der er ingen, der kender SAS' it bedre, end vi gør," siger han til Computerworld.
"Vi har givet et tilbud, som vi syntes var fair og rigtigt i forhold til det kendskab, vi har til SAS."
Han slår fast, at det ikke betyder, at CSC har fravalgt SAS som kunde ved at have en for høj pris.
"Det er stadigvæk SAS, der ikke har valgt os," siger han til Computerworld.
Pressechefen fortæller, at han ikke ved, hvorvidt CSC tilbud var højere end tilbuddet fra Tata TCS.
Men han peger på, at CSC ligesom konkurrenterne også har besvaret SAS mål om at spare halvdelen af omkostningerne på sin it, sådan som redningsplanen med de skandinaviske stater som garanter fordrede.
Ville I sætte penge til ved at give den pris, SAS var interesseret i?
"Det må jeg ikke kommentere af hensyn til vores børsetiske regler," siger Kim Ege Møller.
Kim E. Møller fortæller, at det er den globale omstruktureringsplan, som er årsag til, at SAS-kontrakterne er blevet vejer og målt, før flyselskabet fik et bud.
"Som en del af CSC's transformationsprogram har vi etableret en 'contract management'-disciplin, der gennemgår og opvejer risici samt de juridiske og økonomiske betingelser i alle nye aftaler. Denne tilgang til kontraktindgåelse har været afspejlet i vores tilbud til SAS om at fortsætte engagementet," siger pressechefen.
Så tæt var CSC på ordren
Ifølge Kim Ege Møller har CSC været med i opløbet om at blive leverandør på SAS' systemer hele vejen mod mål.
"Vi har haft løbende forhandlinger og diskussioner med SAS lige til det sidste," siger Kim Ege Møller.
Den opfattelse står dog i kontrast til Computerworlds oplysninger om, at CSC ikke var med i opløbet om at blive SAS' leverandør, men at det har været særdeles vigtigt for virksomheden at vise omverdenen, at den var med i opløbet.
Ingen konsekvenser her og nu
Ifølge Kim E. Møller kommer tabet tabet af en af CSC's rigtigt store kunder ikke til at få konsekvenser her og nu.
"Vi har stadig kontrakter med SAS, som løber helt til 2015. Og det er der ikke ændret på," siger han.
Han peger på, at der er lang tid til 2015, og at meget kan ske inden da.
"Vi kan få nye kunder, som er i samme branche, eller som kan bruge nogle af de ekspertiser, vi har. Eller der kan ske omflytninger i hele organisationen, som gør, at nogle af de ressourcer, vi har på SAS, kan bruges andre steder," siger han.
CSC offentligjorde for få uger siden den tredje større fyringsrunde inden for de sidste par år. Firmaet vil i den forbindelse reducere antallet af medarbejdere i Danmark med 200 stillinger.
Læs også: