Mellem januar og marts er antallet af abonnenter hos verdens mest populære onlinespil World of Warcraft (WoW) faldet med 1,3 millioner. Det viser de seneste tal fra udgiveren Activision Blizzard. Her forventer man også, at tallet vil fortsætte med at falde. Det er de mange nye gratis-spil, der får skylden for spillerflugten.
Men tallene viser også, at WoW især har tabt brugere i Asien. Den sidste store udvidelse, Mists of Pandaria, havde ellers et Panda-tema for at tiltrække de kinesiske spillere. Der er kun få pandaer tilbage i verden, og de fleste af dem lever i Kina, hvor dyret er et meget populært symbol.
Ligesom pandaen er WoW også truet af udryddelse i den benhårde overlevelseskamp online. WoW er dog stadig det største MMORPG (Massively Multiplayer Online Roleplaying Game), men mange spillere er væk nu.
I 2010 havde WoW mere end 12 millioner spillere, men nu er tallet faldet til 8,3 millioner. Det menes, at halvdelen af dem er kinesere. Derfor har det kinesiske marked en meget stor betydning for WoW-firmaet Blizzard.
I foråret 2010 måtte selskabet sige farvel til 600 medarbejdere eller omkring 10 pct. af de ansatte.
Spilfirmaet har forsøgt forskellige strategier for at holde på spillerne. Der er nu en meget begrænset free-to-play version, hvor man kan prøve en lille del af spillet uden at betale.
Den kommende lancering af efterfølgerne til Sonys PlayStation 3 og Microsofts Xbox 360 har skabt usikkerhed på spilmarkedet, og det betyder, at Blizzard forventer et vanskeligt år.
Så hjælper det heller ikke, at Nintendos nye Wii U har fået en meget lunken modtagelse indtil videre.
Activision Blizzard står også bag den populære Skylanders-serie med spil og fysiske figurer, som snart får konkurrence fra det nye Disney Infinite.
I sidste uge blev selskabet ramt af et andet pinligt problem. Flere spillede havde opdaget, at de kunne forøge deres formue i Diablo III med et lille auktions-trick. Blizzard har nu lukket for auktions-funktionen.
Danske Lego har tidligere uden held forsøgt sig med en WoW-rival, Lego Universe. Den største digitale satsning i Lego's historie blev en fiasko, og 115 ansatte blev afskediget i 2011.
Lego forsøgte at redde sit onlinespil ved at relancere det i en gratisversion, men antallet af spillere var for lille.