Portalen Gatetrade er endnu langt fra de højder, e-handlen blev spået, da portalen blev skudt i luften for tre år siden.
Også stifterne, Mærsk Data, Post Danmark, Danske bank og TDC, har været tilbageholdende og hidtil begrænset sine indkøb på portalen til forbrugsvarer som toiletpapir og kaffefiltre.
Først nu begynder stifterne så småt at vende sig mod Gatetrade, når de skal købe it-udstyr, som hidtil har ligget meget lav på handelslisterne på portalen. Det skriver avisen Computer Reseller News.
Den lave andel it-indkøb skyldes en række faktorer. Ifølge it-forhandlere er der ingen fortjeneste på at sælge via Gatetrade, og ifølge kunderne er der for få leverandører af it på portalen.
Samtidig peger andre på, at den virtuelle handel med it lader vente på sig, fordi integration mellem forskellige virksomheders systemer har været meget mere krævende og omkostningstung end ventet.
Forpligtigede sig til køb
De fire stiftende selskaber har holdt sig tilbage, selv om e oprindeligt forpligtigede sig til at lægge deres egne indkøb på portalen.
Danske Bank holder stadig igen med it-indkøbene og vil ikke sige mere, end at banken har planer om at købe it via portalen. Ifølge afdelingsdirektør Claus Rasmussen er årsagen, at det er svært at konfigurere it-udstyr på Gatetrade, skriver Computer Reseller News.
Post Danmark lancerer nu et pilot-projekt, som skal blive starten på selskabets it-handel på portalen, og målet er, at 80 procent af alle typer indkøb skal foregå via Gatetrade.
TDC flyttede formelt sine it-indkøb over på portalen i oktober sidste år og ser ifølge Computer Reseller News nu tegn på, at indkøbene er mulige, fordi flere it-leverandører er ved at være klar med integration til Gatetrade-systemet.
Den fjerde og sidste stifter, Mærsk Data, starter sine it-indkøb på Gatetrade til påske, når et integrationsprojekt med Topnordic bliver skudt i gang.
Gatetrade inkasserede i 2002 et tab på 31 millioner kroner. I efteråret 2003 skød de fire stiftere 160 millioner kroner i projektet, og yderligere 40 millioner tilføres ved forudbetalinger fra kunderne.