Årets CIO 2013: Det kræver solide it-systemer og gode folk at holde styr på logistikken, når milliarder af varer skal transporteres hurtigt og billigt rundt på kloden.
Men det er vikårerne for Mark Scotland, der er CIO i Damco. Det er hans hjerteblod og levevej.
Damco er en fuldblods global virksomhed, hvilket understreges af, at der er 18 forskellige nationer repræsenteret i it-afdelingen på Dampfærgevej 21, hvor er hovedsproget da også engelsk, selv om geografien siger København.
"Undtagen når vi har danish wednesday, hvor vi i højere grad forsøger at tale dansk sammen," fortæller Mark Scotland.
"Det bliver nok også den eneste gang i dag, at jeg kommer til at tale dansk," lød det fra en grinende CIO, da Computerworld taler med ham - på dansk - i forbindelse med nomineringen til Årets CIO 2013.
Han kommer i øvrigt selv fra den modsatte side af kloden, nærmere bestemt Australien, men faldt for en dansk pige, og har derfor brugt de seneste 20 år i kongeriget, hvoraf de seneste fire er blevet udfordret med arbejdstitlen CIO.
"Vi er en global virksomhed, og det er vores kunder også. Jeg ser det som et stort plus, at vores ansatte også kommer fra de regioner, som vi handler med. Det giver en lokal forståelse af, hvordan man fører forretning i eksempelvis Polen eller i USA," fortæller han på klingende dansk, men med den karakteristiske engelske accent som følgesvend.
Medarbejder-power
Og det handler meget om medarbejderne i Damco, som håndterer nogle af verdens mest avancerede supply chains.
Der er nemlig kun 60 personer i it-afdelingen i København til at servicerer firmaets 11.300 ansatte på 300 kontorer i 90 lande.
Derfor fylder personalehåndtering også en del i Mark Scotlands hverdag.
"Vi er få folk til at holde skuden på ret kurs, men da vores arbejdsplads er hele verden, kan vi også rekruttere de dygtige folk ligegyldigt, hvor de kommer fra. Vi vil have de bedste folk og holde på dem. Derfor har vi eksempelvis også meget detaljerede uddannelsesplaner og månedlige udviklingssamtaler," fortæller han.
Han oplever heller ikke kulturforskellene fra de 18 forskellige lande som en barriere.
"Overhovedet ikke. Man kan altid få gode fif til fra lokalkendte, når man skal ud og rejse," lyder svaret.
Læs også:
LEGO IT-chef: It-folk skal være tæt på forretningen
Logistik til tiden
Kernefunktionen i A.P. Møller - Mærsk-firmaet Damcos it-systemer handler om kontrol af, hvordan varer bevæger sig rundt på kloden.
Damco flytter kort fortalt ting fra A til B så hurtigt og billigt som mulig og helst til den aftalte tid.
Den disciplin er et komplekst puslespil, hvor mange brikker skal passe sammen.
"Vi håndterer en række funktioner for vores kunder i it-løsningerne. Dokumentation fylder eksempelvis meget, når man skal flytte varer rundt i forskellige lande med egne regler og love."
"Vi har samlet dokumentationen så den kan håndteres digitalt. Vi bestræber os på, at de besværlige arbejdsgange skal være brugervenlige for derved at få kunderne til at bruge vores system," fortæller Mark Scotland.
Desuden analyserer Damco på deres data.
Derfor handler it-løsningen også om at indsamle oplysninger, der kan danne grundlag for beslutninger eller planlægningen på direktionsgangene rundt omkring i verden.
"Vi fortæller naturligvis kunderne om de praktiske ting som, hvor deres varer befinder sig eller priser. Men også mere komplekse baggrundsanalyser eksempelvis til forudsigelser af, hvornår en transport er billigst," lyder det fra Damcos CIO
Også sikkerheden omkring transporterne fylder meget.
"Vi flytter varer for konkurrerende firmaer, og derfor må der naturligvis ikke være synlighed i vores løsning."
Et af de nye børn i Damcos it-afdeling er netop ved at blive kørt i stilling til salg og det handler i høj grad om business intelligence.
"Vi forsøger at samle informationer fra alle de forskellige logistik-leverandører på markedet, så vores kunder kan få et komplet overblik. Det er ret omfattende, fordi vi skal bruge data fra konkurrenter og indsamle informationer fra helt forskellige systemer," fortæller han.
"Det er meget indviklet at samle de røde tråde, men løsningen er ved at være på plads. Og det er en stor fordel for kunden at få en samlet plan over hele logistik-billedet. På den måde kan de tage mere proaktive beslutninger, fordi de har det forkromede overblik."
Masser af cloud
Samtidig kræver det en høj grad af outsourcing, at drive store it-platforme med få hænder.
"Vi bruger meget outsourcing. Det gælder blandt andet udvikling og drift, som er ude af huset. In-house har vi primært tekniske arkitekter. Det kræver nemlig en god arkitektur at styre en så stor og vigtigoutsourcing," fortæller han
I det setup betyder skyen også meget.
"Vi bruger Amazon services, cloud til mail og andre standardkomponenter i virksomheden. Vi er i det hele tide meget glade for skyen, så det er kun kernen i vores it-system, der ikke er i skyen," fortæller han og fremhæver en anden fordel ved skyen.
"Vores forretningsområde handler om store mængder med små marginer, og derfor er cloud-tjenester interessante for os, fordi det ikke kræver det store udviklings- og vedligeholdelsesarbejde."
"Vi har ikke så meget tid, ikke så mange penge men masser at lave, men det er nok et vilkår for de fleste," griner dansk-australieren.
Mark Scotland er én af fem nominerede til Året CIO 2013. De øvrige kommer fra Lego, Grundfos, ATP og Coloplast.
Læs også: