Hvad sker der, når pirater henter en uautoriseret kopi af et computerspil, der netop handler om spiludvikling? Det kan næsten kun gå galt. De to spiludviklere Patrick og Daniel Klug har selv spredt en modificeret version af deres spil Game Dev Tycoon i nettets fildelingstjenester. Den usædvanlige aktion betegnes som et eksperiment og som en kritik af den udbredte piratkopiering af spil.
Det gik hurtigt med at få spredt spillet på fildelingstjenesterne. Allerede i det første døgn blev det hentet 3.100 gange. Til sammenligning var der kun 214 kunder, der betalte de otte dollar for betalings-udgaven af spillet.
I Game Dev Tycoon handler det netop om at opbygge et succesfuldt spilfirma. Men spiludviklerne har været så snedige, at de har indbygget en lille spærre i pirat-udgaven. Efter et par timer kommer en melding om, at spilfirmaet er ved at gå konkurs som følge af piratkopiering - og så slutter spillet kort tid efter.
I deres blog fortæller spiludviklerne om deres oplevelser med den (falske) piratversion af spillet. De morer sig over, at flere spillere har klaget i forskellige support-fora - selv om de har hentet spillet gratis på pirat-tjenesterne.
Spillerne undrer sig over, at det er umuligt at opbygge et succesfuldt spilfirma i simulationen uden at blive ramt af piratkopiering og gå konkurs. Måske uden at tænke på, at de selv har været skyld i præcis det samme i den virkelige verden.
"Mere end 93,6 procent af spillerne har stjålet spillet," lyder den nedenstående konklusion i bloggen.
"Som spiludvikler der har brugt mere end et år på at udvikle dette spil og ikke har fået løn endnu, har jeg mest af alt lyst til at græde. Jeg kan ikke tro, at otte dollar gør en stor forskel for de fleste af disse spillere, men det har stor betydning for vores fremtid," skriver Patrick Klug.
Trods de negative erfaringer med piratkopiering har spilfirmaet alligevel valgt at udgive sit spil uden DRM-beskyttelse. Det kan altså kopieres frit - hvis samvittigheden ellers tillader det.