CSC i Danmark har med varslingen om at skære yderligere 200 stillinger væk sat en tyk streg under den kæmpe omstillingsproces, som selskabet er i gang med.
Det forklarer IDC-analytiker Jan Horsager, der har fulgt selskabet i efterhånden en del år.
"Det er voldsomme ændringer. Men omvendt er det også en naturlig udvikling," fortæller han.
For it-servicevirksomheder i dag skal have et toptrimmet leveranceapperat for at kunne konkurrere på blandt andet pris.
Det betyder i praksis, at virksomheder som CSC bliver nødt til at omstille sin organisation, så man har salg og forankring lokalt - men altså også får lavet de ting, der er smartest og billigst at lave i udlandet der.
"I år taler vi altså i bedste fald to procents vækst i markedet for it-service, og derfor er det afgørende for leverandører af it-service at optimere leverancemodellen for på en gang at kunne levere bedst og billigst. Det betyder, at en del af den produktion, der tidligere har været lønsom i Danmark, må flytte," fortæller Jan Horsager.
Samtidig ligger den nye tilpasning fint i forlængelse af CSC´s globale strategi på området, hvor der for nylig blev iværksat en stor, global plan for netop at udnytte den internationale leverancemodel bedre.
Ramt af the "perfect storm"
Imidlertid er CSC i Danmark også ramt af det, som IDC-analytikeren betegner som "the perfect storm" - altså hvor en stribe uheldige hændelser rammer samtidigt og nærmest forstærker hinanden.
For en ting er presset på prisen fra i øvrigt mere og mere modne danske kunder, men samtidig har selskabet været i en hård arbejdsmarkedskonflikt.
Den gik langt hen af vejen ud på at gøre op med fordelagtige vilkår, der var bygget op i de "fede år".
Et ofte brugt eksempel er den berømte "bænk" hos CSC, som var dyr for virksomheden.
Derfor har man også tidligere måtte gøre op med det via store fyringsrunder.
Oveni brokkede flere storkunder sig over kvaliteten af den service, som CSC leverede. Blandt andet Skat brokkede sig højlydt over et specifikt projekt.
Regnskabet sidste år viste et dundrende underskud på næsten en milliard kroner. Arbejde har der altså været nok af for it-virksomheden for at rette skuden op.
Men selv selskabet har været igennem meget i Danmark - herunder en nylig nedskæring af bemandingen i landet, så skal man langtfra afskrive CSC.
"For CSC er Norden vigtig, og der sidder fortsat meget vigtige folk for koncernen i Norden og i Danmark," forklarer Jan Horsager, der peger på, at også flere andre af de store aktører har måtte tilpasse sin organisationen.
Således har da også IBM og KMD måtte sige farvel til folk for nylig.