Teradata Universe Copenhagen 2013: Mike Forde, Director of football operations i Chelsea, var indbudt til Teradatas big-data-konference for at tale om, hvordan Chelsea udnytter data i moderne fodbold.
Fodboldklubberne, heriblandt Chelsea, er igennem de sidste par år begyndt at bruge data mere og mere. Det åbner nemlig op for utrolig mange muligheder, som kan give sportslig succes, hvis man forstår at udnytte det.
Han fortalte videre om, hvordan Chelsea nærmere bestemt bruger data, og hvordan det har ændret fodboldens verden. Det kan du læse mere om her.
Men han tror også, at fodboldenklubberne kan lære meget af it-folket.
"Måden, hvorpå klubberne bruger big data, er kun i sin begyndelse. Så vi skal lære af hinanden, og jeg tror ikke den næste innovative datarevolution i forhold til fodbold vil komme fra os selv - det vil kommer fra jer," siger han og kigger ud på de mange it-folk, der er mødt op til hans oplæg.
Fodboldverdenens måde at se data på
Men det er begge veje rundt, mener Chelsea-direktøren. It-branchen kan også lære en masse fra den måde, Chelsea udnytter data på.
Mike Forde har arbejdet med fodbold og data i mere end 15 år. Igennem sin karriere og fra to-tre fodboldklubber har han gjort sig erfaringer med data-arbejdet.
"Når jeg kigger tilbage på de 15 år, jeg har arbejdet med det her, så har den vigtigste erfaring været oversættelse af indhold."
"Det handler om at kunne oversætte data på den rigtige måde. I den sammenhæng er det meget vigtigt at forstå, at der er mennesker på begge sider. Data er ikke alt, men det kan skabe enorm værdi, hvis man forstår at udnytte det korrekt i forhold til sin organisation og medarbejdere," slutter han.
Det er blevet til en mindre tjekliste på seks punkter, som han her deler med læserne på Computerworld.
Seks gode råd
Definér, hvad det det vil sige at vinde
Forstå hvad du kigger på i databasen, og hvad der virkelig betyder noget. Vinderstrategien skal være på plads, for ellers kan det være meget svært overhovedet at forstå, hvordan du skal bruge informationerne.
Forstå sekvenserne, der skaber succes
Alt for ofte samler man et stort billede af små informationer. Brug tid på at forstå din data, intet sker isoleret. Vær åben overfor indsigt og sammenspil i alle dine data.
Gør det grundlæggende rigtigt ... hver eneste gang
Inden for min sektor er det nogle gange innovativt blot at gøre det helt grundlæggende rigtigt. Det viste sig med alderskurven, at man måske ikke behøvede at ansætte stjernespilleren, men i stedet kunne få én, der passede bedre, for det halve.
Eller måske har du allerede det bedste talent i din egen bygning - så forstå data, og hvordan du kan eksekvere rigtigt på det.
Bliv fortrolig med forandringer
Lad være med at blive bange for at ændre din overbevisning, specielt når det kommer til data. Det bedste eksempel er; for fem år siden kiggede vi på profilen for et Champions League-vindende hold - hvad skal der til?
Her fandt man frem til, at i forhold til tidligere vindere, så skulle det optimale hold have en gennemsnitshøjde på omkring 189, veje mellem 88-90 kilo og have en fedtprocent på otte procent.
Men det bedste hold i verden gennem de sidste fem års tid?
Jeg hader at sige det, men det ville være svært at komme uden om Barcelona. Men deres hold har de seneste par være et af de mindste i Europa med en gennemsnitshøjde på omkring 170 centimeter og det samme med vægt. Så de har ændret modellen.
Nogle gange er succesopskriften ikke altid den samme, og nogle gange skifter den. Hvis det ikke er dig, der finder ud af det, så er det bare nogle andre, og så har du allerede tabt.
Gå efter de afgørende ideer
I kunne vælge at høre på folk, der ligger meget tæt på jer selv - i stedet valgte I at høre et foredrag fra mig. Det at interessere sig for andre brancher, mennesker og så videre er vigtigt. Der er ekspertise alle steder, så vær åben overfor gode og anderledes ideer, og forsøg at brug dem innovativt i jeres egne brancher.
Find en balance mellem kunst og videnskab
Vi lever i en verden af mennesker, der interagerer med hinanden. Alt er ikke data - og jeg har aldrig set en statistik eller data score et mål.
Det er, hvad vi gør med informationen, der er det centrale. Det er menneskelig kapacitet og kommunikation med data, der gør forskellen. Så forstå balancen, og forstå hvordan du bruger og anvender dit data til at træffe beslutninger.
Der er mennesker på begge sider, og det skal man altid tage højde for. Og husk talent kommer i mange former, der er sjældent én facitliste, der altid holder hele vejen rundt.