Interview: Indenfor få år vil Adobe's indtjening bestå af lige dele salg af gammelkendte produkter og lige dele digitale marketingsprodukter.
"Vores Digital Marketing produkt vil blive en lige så stor indtjeningskilde for Adobe, som vores indtjening på vores gamle produkter indenfor et par år," vurderer Stefan Dahgren, der er administrerende direktør for Adobe i Norden.
Det er særligt det nye produkt Adobe Marketing Cloud, som Stefan Dahgren sætter sin lid til.
Produktet gør ifølge ham op med gamle licensaftaler, besværlige audits og dyrt it-personale, der ellers normalt skal vedligeholde produkterne.
Og selvom konkurrenterne også investerer heftigt for at snuppe markedskagen foran næsen på Adobe, mener den nyslåede administrerende direktør at Adobe har alle fordelene.
Glem den besværlige vedligeholdelse
Ved at bruge mulighederne i cloud-miljøet, er det blevet lettere for administratoren og brugerne, at få udført arbejdet i stedet for at bruge tid på logistik.
"It-afdelingen eller marketingsafdelingen skal ikke skal vedligeholde og håndtere en masse produkter på grund af vores nye abonnement-model," fortæller Stefan Dahgren og fortsætter:
"Licens-audits og versions-håndtering er ikke nødvendige. Alt det er forenet i cloud-produktet. Så egentligt er det ikke nødvendigt med it-personale til at vedligeholde systemet.
Også Adobe's gammelkendte produktportefølje er rykket i skyen, og ved et sammenspil med Digital Marketing produktet, er tiden fra kampagne-produktion og lancering minimeret.
Produkt sikrer hurtig kampagnelancering
Tidligere var der langt fra ide til eksekvering, men i dag er der ikke langt fra ide til lancering, mener Stefan Dahgren, der har arbejdet med optimering af marketingsprodukter i over 15 år.
"Vores kunde Mercedes kan centralt fra hovedsædet i München kontrollere navn, farver, billeder og formater på deres bil-produkter, alt materiale er i Digital Marketing Cloud. Forhandlerne kan herefter selv udføre sine egne kampanger lokalt," siger Stefan Dahgren og forsætter:
"Hvis det som nu bliver varmere i vejret, kan forhandleren selv skyde en cabriolet-kampagne i gang med det samme."
Sådan snuser Adobe sig frem til dybt kendskab til dig
Men for at kende succesraten af dine kampagner, skal du kende dine kunder.
Adobe har derfor ansat et hold på 100 mand, der på fuld tid udvikler og vedligeholder avancerede algoritmer, der eksempelvis kan afkode kundernes Facebook-brugere yderst detaljeret.
"Vi undersøger og indsamler data omkring, hvad kunderne eller vores målgruppe skriver om os. Her er der defineret bestemt ord, som vi registrerer," fortæller Stefan Dahgren og fortsætter:
"Ordene kategoriseres for at være negative eller positive. Derefter bestemmer virksomheden, hvordan det skal håndteres."
Adobe er en af de få virksomheder, der har valgt at betale for adgang til Facebook's største API, der giver Adobe dyb adgang til brugernes informationer.
Derfor frygter Adobe ikke konkurrenterne
Ifølge Adobe er konkurrenterne Microsoft, Oracle og IBM godt på vej med produkter til digital marketing, men det får ikke Stefan Dahgren til at ryste i bukserne.
"Alle tre har opkøbt mange virksomheder for at komme ind på markedet, men udfordringen for dem er, at de kommer fra it-siden, hvor Adobe allerede er etablerede på marketingsmarkedet," mener han.
Stefan Dahgren mener samtidig, at Adobe's produkter er så stærke, at Adobe også er langt foran i bevidstheden hos kunderne.
"Du kender Adobe ved navn, men vores brands er faktisk også så stærke i sig selv, at mange folk ikke accossierer produktet Photoshop med virksomheden Adobe,"
Er det et problem for jer?
"Ikke når vi har så stor en andel af markedet. Men risikoen er, at man som virksomhed kan komme til at læne sig lidt for langt tilbage i sædet," afslutter Stefan Dahgren, der ankom til Adobe ved årsskiftet.
Læs også:
Fortrolig rapport: Sådan tjekkes dine licenser under licens-[b]audit