Peter Juul Jørgensen, der har været Lenovos danske ansigt, siden Lenovo købte IBM's pc-forretning i 2005, stopper som landedirektør og rykker formentlig et skridt ned.
Fremover vil Peter Juul Jørgensen være SMB- og kanaldirektør for Lenovo i Danmark.
Ny dansk direktør bliver Jørn Rønning, som hidtil har været General Manager i Lenovo Region North.
Jørn Rønning overtager den danske direktørstol i forbindelse med at Lenovo går over til en landestruktur, hvor ansvaret for det danske salg bliver flyttet ned på landeniveau.
Derfor må Peter Juul Jørgensen træde tilbage til fordel for Jørn Rønning. Men det er ikke noget, der bekymrer Peter Juul Jørgensen, selv om han godt kan se, at det udefra ligner en degradering.
"Men det er ikke en degradering i Lenovo-regi. Jeg har fortsat den samme rolle i Lenovo, som jeg altid har haft," hævder han.
En enkelt detalje er dog anderledes.
"Det er rigtigt, at jeg ikke er landechef længere. Men til gengæld kan jeg koncentrere mig hundrede procent om kanalen, som er det, mit hjerte banker mest for," siger Peter Juul Jørgensen.
For som Peter Juul Jørgensen forklarer, var hans gamle rolle som dansk landechef mere et spørgsmål om, at han var Lenovos ansigt udadtil, men der lå ikke nogen beslutningskompetence i jobbet.
"Jeg slipper for den administrative rolle. Nu er rollen som dansk direktør blevet et rigtigt job. Jørn Rønning har beslutningskompetence. Jeg havde bare bøvlet. Og det er jeg rigtig glad for at slippe for," lyder det fra Peter Juul Jørgensen.
Tidligere refererede både Peter Jull Jørgensen og kollegaen Lasse Sørensen ud af Danmark. Med den nye organisation refererer de begge til Jørn Rønning, der tidligere sad i region North og var General Manager for Lasse Sørensen i enterprise-segmentet.
Fremover ligger både beslutningskompetence og budgetansvar i den danske organisation. Det bliver ifølge Peter Juul Jørgensen rigtig godt.
"Ikke siden vi startede med Lenovo i Danmark (i 2005, red.), har vi haft en landsorganisation. Nu fåt vi samlet det hele med profit-and-loss ansvar i Danmark. Det betyder, vi bliver hurtigere og kan komme tættere på kunderne," siger Peter Juul Jørgensen.
Han glæder sig til at kunne koncentrere sig fuldstændig om kanalen og SMB.
"SMB er vores allerstørste vækstområde. Nu skal vi ud og være en klar nummer et på SMB. Det var vi ikke hele tiden sidste år," siger Peter Juul Jørgensen.