Gennem de sidste otte år har erhvervsorganisationen Dansk Erhverv modtaget penge fra TDC som tak for hjælpen med at anvise kunder til Danmarks største teleselskab TDC.
Det skriver Berlingske.
De to parter underskrev for otte år siden en kontrakt om anvisningsprovision. Den indebærer, at Dansk Erhverv også får en del af kagen, når organisationen sender nogle af sine 17.000 medlemsvirksomheder lige lukt i armene på TDC.
TDC er blot en af flere virksomheder, som Dansk Erhverv har underskrevet partneraftaler med, og det rejser kritik fra flere steder, blandt andet fordi aftalerne hverken fremgår af salgsmaterialet eller kundens kontrakter.
Det store spørgsmål er desuden, om aftalerne er i strid med markedsføringsloven, som erhvervsorganisationer, der driver kommerciel virksomhed, også er omfattet af.
Forbrugerombudsmanden har over for Berlingske ikke ønsket at tage stilling til den konkrete sag, men udtaler følgende til avisen:
"Hvis en erhvervsdrivende får penge for at anbefale et bestemt produkt, så er det vigtigt, at modtageren af budskabet bliver oplyst om provisionen og de økonomiske incitamenter, der dermed kan ligge bag anbefalingen. Den viden er vigtig at have for, at vedkommende kan overveje, om det er en god idé at undersøge markedet yderligere og indhente andre tilbud," udtaler Eva Sjøgren, jurist ved Forbrugerombudsmanden.
Hverken TDC eller Dansk Erhverv har ønsket at oplyse størrelsen på de overførte beløb.