Det sønderjyske fiberselskab SE har netop fremlagt sit seneste regnskab, der viser selskabet indtil videre største kundefremgang.
Den markerer status på et år, hvor fiberselskabet for alvor har skruet op for indsatsen i krigen om bredbåndskunderne.
En krig, som samlet set har været en dyr affære for fiberselskaberne, og hvor det til stadighed er svært at gennemskue de tørre tal bag fibersatsningen.
En ting er dog sikkert: For nylig overtog SE kabel tv-leverandøren Stofa til en svimlende pris af 1,9 milliarder kroner. Et træk, der stiller Waoo-alliancens fremtid i en uvis position samtidig med, at tv-markedet ændrer sig hastigt med fremvæksten af spillere som Netflix og HBO.
Computerworld har derfor taget en snak med SE-direktør Niels Duedahl om, hvordan den foranderlige tv-bredbånds-verden ser ud fra hans stol.
Waoo-samarbejdets fremtid snart på plads
Hvordan går forhandlingerne med de andre Waoo-medlemmer i kølvandet på jeres Stofa-køb?
Vi har lovet, at der kommer nyt inden sommerferien, men vi kan ikke sige så meget lige nu. Det er en god proces, men den er ikke afsluttet endnu.
Der er jo visse steder, hvor I med Stofa-købet kommer til at ligge i direkte konkurrence med de andre elselskabers fiberudrulning. Hvordan tackler i de situationer?
Nu skal vi have overstået forhandlingerne med Waoo-partnerne først, så det er ikke noget, vi forholder os til, før vi har en afklaring af et potentielt fremtidigt samarbejde.
I løbet af det forgangne år har Forbrugerombudsmanden jo kigget på, om I har været lidt for aggressive i jeres markedsføringsmetoder. Hvad har I gjort for at rette op på det?
Vi har selvfølgelig været i tæt dialog med Forbrugerombudsmanden og har rettet vores processer til, så de overholder de gældende regler. Det føler vi er på plads nu.
Jeres konkurrent Yousee har jo tidligere drillet jer lidt med, at de ser jeres købet af Stofa som en blåstempling af coax-teknologien. Har I ikke ændret lidt i retorikken i forhold til coax?
Stofa udbyder i dag 150 mbit-produkter, og der må vi da helt klart erkende, at det også er en platform, der vil holde i mange år. Om vores retorik er skærpet eller sløvet, det ved jeg ikke - vi anerkender fuldt ud, at coax er en teknologi, som i forhold til kobbernettet holder meget længere og har meget kapacitet og potentiale," siger han og uddyber:
Sådan gør vi hvis tv-markedet ændrer sig
Vi har den holdning, at fiber er den langsigtede fremtid, men vi erkender helt klart, at coax er en rigtig stærk platform, og de to teknologier understøtter hinanden. Et antenneanlæg i dag er jo en hybrid mellem fiber og coax, og fiber rykker tættere og tættere på husstandene.
SE: Så sætter vi bare bredbåndspriserne op
Som alle andre steder mærker SE også den enorme vækst i dataforbruget, især ledt an af tv-streaming, og ifølge direktøren ligger væksten i trafikken på SE's fibernet på 50 procent det seneste halve år.
En vækst, der bliver hilst velkommen af SE's direktør, da den jo netop vil stille større krav til stærkere bredbåndsforbindelser, heriblandt fiber.
Men forandringerne kan jo også ændre hele markedet for tv-pakker. Ser i ikke en risiko for, at købet af Stofa, der jo skete for at skabe mere volumen for at forhandle jer frem til gunstige tv-pakker, i den forbindelse kan vise sig helt overflødigt?
"Den trussel har jeg selvfølgelig noteret mig, men der er to ting, der gør sig gældende. For det første ser vi, at væksten udvider tv-markedet, og forbrugernes betaling til tv-produkter stiger - folk opsiger ikke deres kabelpakker, selv om de køber Netflix eller Viaplay."
"For det andet; skulle der komme et meget stærkt skifte i markedet, så bliver det et diskussion om, hvad prisen på bredbåndsforbindelsen bliver. Netflix og andre kan jo ikke bare på langt sigt lukrere på en infrastruktur, vi andre har betalt for. Så hvis det sker, tror jeg priserne på bredbånd vil stige, og forretningen vil flytte sig derover. De streamede produkter er jo ikke noget værd uden en ordentlig bredbåndsforbindelse."
Men hvis man ser på teleselskaberne, så er det jo netop det, der er sket for dem. De kæmper jo meget med, at OTT-spillere (Skype, Netflix osv) scorer kassen, mens teleselskaberne lider?
Hvis det skulle ske, så bliver der bare en wholesale-forretning, hvis vi kommer til at sælge båndbreddekapacitet. Der skal vi selvfølgelig sørge for nogle prispunkter og noget forretning, hvor det hænger sammen for os, for vi skal selvfølgelig have vores investeringer hjem. Fiber og coax har meget høje båndbredder og stabile forbindelser, og det er jo pengene værd, hvis man vil se streamet tv.