"DSB har samlet investeret godt en milliard kroner i rejsekortet".
Sådan lyder det i årsregnskabet for DSB, skriver Ingeniøren.
Dermed kastes der lys over hvor mange kroner, der egentlig er hældt i projektet.
Rejsekortet har været voldsomt udskældt og har været forsinket i årevis.
Det kan du læse mere om her.
Ifølge Ingeniøren kan omkostningerne til Rejsekortet i øvrigt være meget større end den ene milliard kroner, som oplyses i DSB-regnskabet.
"Amatøragtigt og sløset styret"
"Fordi DSB ejer 50,5 procent af aktierne i det bagvedliggende Rejsekort A/S, må den samlede pris for rejsekortet anslås at være godt to milliarder kroner," skriver Ingeniøren.
Tidligere har DR kunne skrive, at landets tog- og busselskaber over 15 år ville komme til at betale 2,7 milliarder mere for det elektroniske rejsekort end for deres nuværende systemer.
Blandt andet har Rigsrevionen været på nakken af styringen af it-projektet. I en rapport blev milliardprojektet kaldt "amatøragtigt og sløset styret".
Endelig har Computerworld-læserne nomineret Rejsekortet til vanæren som Årets It-fuser i 2010.