Så simpelt som muligt. Det er mantraet fra selskabet Less is More, som nu skal ud og sælge sit internetbaserede virksomhedssystem til især iværksættere.
Godt halvandet år gammelt kaster selskabet sig dermed ind på et marked spækket med konkurrenter og satser på at stå distancen ved at være den mest pædagogiske.
- Det bærende budskab er pædagogikken, og at forkundskaber ikke er nødvendige, siger udviklingschef og medstifter i Less is More, Mikkel Groth-Andersen.
Sammen med sine to medstiftere er han ophavsmand til det web-baserede system, der rummer integrerede funktioner til kundestyring, opbygning af hjemmesider, økonomi og ordrestyring, mailsystem og måling af reklame-gevinst.
Kæmper med den lilla ble
- Det store springende punkt er, om alle og enhver kan sætte sig ned foran systemet og bogføre efter en time, styre et varehus efter en time eller lave sin egen hjemmeside efter en time. Vi tør godt udfordre de store på pædagogikken. Så kan de bare komme an og få med den lilla ble, siger Mikkel Groth-Andersen.
De tre stiftere, som også tæller Sebastian Berg og Daniel Mersebak, stod på gaden uden job, da deres tidligere arbejdsgiver gik konkurs. I stedet gik alle tre en tur i banken og lånte 40.000 kroner. De ville starte et konsulentbureau for udvikling af databaser.
Nystartet og uden kundskaber inden for forretningsdrift kom inspirationen til online-systemet nærmest naturligt, da de tre satte sig ned og remsede op, hvad de egentlig havde brug for til administration.
- Der findes glimrende alternativer til os, som også er web-baserede og billigere. Men det største problem med mange systemer i dag er, at man bare har sat strøm til nogle opgaver, mange alligevel ikke kan finde ud af. Og hvis de så også skal være integrerede, begynder pengepungen allerede at se tom ud, siger Mikkel Groth-Andersen.
Iværksættere som kunder
Og som iværksætter, der sidste år kunne give hele sit fradrag til konen efter ikke at have tjent en krone, kender han til sparelyst og frustration over timeforbruget på momsregnskaber og bogføring. Blandt andet derfor er Less is Mores målgruppe iværksættere.
- Man skal ikke kimse af de små iværksættere. Der er faktisk mange, der får bidt sig fast, og inden for en forholdsvis kort tidshorisont har de måske mellem fem og ti medarbejdere og behov for flere ting til administration, siger udviklingschefen.
Han erkender, at de enkelte elementer i systemet nok kan i omegnen af tre fjerdedele af de store konkurrenters, men mener ikke, at Less is Mores målgruppe alligevel får brug for alle funktionerne.
Vejen til iværksætterne går i første omgang via et prisnedslag på brugen af Less is Mores system, og ud af de i alt ti ansatte er der fire sælgere.
Bank for vigtige oplysninger
De kunder, der vælger Less is More, kommer automatisk til at lægge mange vitale oplysninger i selskabets varetægt. Men ifølge Michael Groth-Andersen er sikkerheden mindst lige så god som i almindelige internetbanker.
Selskabet har på nuværende tidspunkt fem kunder, der er oppe at køre på den samlede pakkeløsning, som det også sælger adskilt.
Mikkel Groth-Andersen vil ikke sætte konkrete mål på ambitionerne.
- Det, der vil afgøre, om vi er 20 i stedet for ti folk, er, om vi har ramt rigtig med det pædagogiske niveau og prissat korrekt i forhold til små og mellemstore virksomheder, siger han.
Han forsikrer dog, at Less is More har overskud næste år, om ikke andet så fordi de tre stiftere som hidtil tager konsulentjob for at dække udgifterne.