Kravet til CIO'er i dag er blevet større.
Det er ikke længere sådan, at CIO'en er chef for en lukket gruppe af folk, der udelukkende hidkaldes til at eksekvere andres ideer eller løse it-problemer.
Kravet til CIO'er - og ønsket fra mange CIO'er ikke mindst - er, at de har en mere udadvendt rolle. Dette betyder i sidste ende også mere magt.
Mange CIO'er stræber efter at skabe en afdeling, man hidkalder som det første, når en ny forretningsidé opstår et sted i virksomheden.
Eller endnu bedre: Man stræber efter at være der, når ideen opstår eller at udvikle den selv.
Mere indflydelse
Ifølge en amerikansk undersøgelse, foretaget blandt 563 CIO'er i amerikanske virksomheder, oplever hele 20 procent, at deres it-afdelinger ses som strategisk forretningsudviklende på lige fod med andre afdelinger i virksomheden og altså ikke "blot" som dem, der aktiverer forretningsstrategier.
Det er en stigning på fem procent i forhold til sidste år.
De fleste ligger dog i midten: 32 procent opfattes som indflydelsesrig samarbejdspartner, 26 procent som tjenesteudbyder og 15 procent som costcenter.
Men tendensen peger mere og mere i retning af en mere udadvendt CIO med større indflydelse.
Men hvad betyder det så i praksis for en CIO at skulle til at være mere udadvendt?
For nogle kan det betyde et "nyt sprog" - eller sagt på en anden måde:
At man som CIO skal lære at oversætte sit eget "sprog", så resten af virksomheden forstår de nye strategiske tiltag.
Samtidig handler det om at promovere sin afdeling både internt og eksternt; forstået på den måde, at det kan være en god ide for en CIO at tage på kundebesøg hos virksomhedens kunder.
Dels for at få feedback på nuværende løsninger, dels for at få input til eventuelle nye skræddersyede løsninger til gavn for kunden, og som potentielt kan blive til nye generelle forretningsområder for CIO'ens egen virksomhed.
Internt vil den nye udadvendte rolle også betyde en mere synlig rolle for CIO'en.
Rent praktisk kan man forestille sig, at man som CIO skal til at holde flere oplæg for resten af virksomheden.
At man måske skal være en del af direktionen eller topledelsen og i det hele taget indgå i nye relationer og samarbejder på kryds og tværs af organisationen, hvorfor det at kunne kommunikere vil være essentielt.
Her kommer fem hurtige råd til, hvordan du sætter tonen som ny udadvendt CIO og sikrer, at du bliver hørt og ikke mindst får indflydelse:
Sådan bliver du hørt og får indflydelse
Politiker-metoden
Når du eksempelvis skal holde et oplæg, så husk, at simple budskaber er dem, tilhørerne tager med sig.
Du har helt sikkert masser af budskaber, men kog dem ned til de tre vigtigste, mere kan man som tilhører ikke rumme.
Vend tilbage til dine budskaber i din præsentation igen og igen for på den måde at sikre, at de bliver hørt.
Din krop taler for dig
Tænk over din brug af kropssprog og toneleje samt mimik. Undersøgelser viser, at størstedelen af den information, vi udveksler kommunikativt, udtrykkes non-verbalt.
Kun omkring syv procent af det, der udtrykkes verbalt, modtages af kommunikationspartneren. D
en non-verbale kommunikation udgør derfor den primære kommunikation mellem dig og andre mennesker.
Del dine tanker og successer
Brug de interne kanaler og platforme til at fortælle om, hvad det er, I laver, tænker, arbejder med, ser af problemstillinger, ideudvikler, succeshistorier osv.
På den måde brander I jeres afdeling og engagerer resten af organisationen i jeres arbejde.
Søg indflydelse som afdeling
Motiver dine medarbejdere til at deltage i grupper på tværs af organisationen og indgå i alle tænkelige netværk og tværfaglige samarbejder.
Det vil både være gavnligt for dine medarbejdere og for afdelingens indflydelse i organisationen.
Bliv en del af topledelsen
Gå efter at blive en del af topledelsen. Det er en helt naturlig plads for en CIO, og det er selvsagt her, at du får den største magt i forhold til strategier og fremtiden for virksomheden.
Markus Bjørn Kraft er CEO i Kraft & Partners A/S.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.