Er din markedsføring håbløs? Eller er din butiksindretning helt i skoven?
Det kan du jo spørge dine egne kunder og brugere om.
Den danske iværksættervirksomhed Jobwalk forsøger med sit koncept at bruge kunder i butikken som udsendte kvalitetstestere for danske virksomheder. De små opgaver kommer fra dagligvareproducenter, der samarbejder med Jobwalk.
Kunderne får små opgaver via pushbeskeder på deres smartphones, hvis de befinder sig i en butik, som gerne vil have hjælp til at kvalitetsteste eller kontrollere for eksempel markedsføring eller udstillinger. En opgave kunne være at tage billeder af varer eller svare på spørgsmål om dem.
I dag udføres den slags opgaver, mystery/ghost-shopping, af konsulenthuse eller af butikkerne selv. Med Jobwalk lover iværksætterne, at man kan få det samme arbejde udført hurtigere og billigere ved at bruge crowdsourcing.
Jobwalk kalder sig et unikt koncept, men andre har dog introduceret lignende forretningskoncepter. For eksempel Field Agent, der nu også har etableret sig i Danmark.
Dagligvareleverandørerne leger med
Lokkemidlet for forbrugerne er små betalinger. Når de alligevel er på gaden eller i butikker for at handle, kan de tjene lidt hjem ved at tilmelde sig Jobwalk.
En opgave tager typisk 5-10 minutter og giver fra cirka 30 kroner.
"Vi har et samarbejde med leverandørernes brancheforening DLF, der repræsenterer 80 procent af dagligvareleverandørerne, så vi er glade for den interesse, vores brugere har vist, for vi har mange opgaver til dem," siger stifter af Jobwalk, Sebastian Frødin.
Jobwalk er udsprunget af Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE) tilknyttet Copenhagen Business School (CBS). Smartphon-app'en er ikke lanceret endeligt endnu. Man kan skrive sig på venteliste på Jobwalk.dk.
Sebastian Frødin understreger, at der ikke er tale om en form for pointshop, hvor man først skal optjene en masse point og senere veksle dem til produkter.
"Med Jobwalk bliver man betalt i kolde kontanter," siger Sebastian Frødin.
LÆS OGSÅ:
Dansk tjeneste kan indsamle input og svar fra dine kunder - via sms