Læs også:
Sådan har Podio udviklet sig siden Citrix-opkøb
Undgå it-kaos: Sådan håndterer du ansattes brug af private enheder
Podio-stiftere: Her er planerne efter Citrix har købt os
Fremtidens samarbejdsværktøj vil være drevet af brugerens ønsker om mobilitet og platformsuafhængighed, det mener Jon Froda, som er medstifteren af virksomheden Podio.
"Kunderne er ikke overraskede over mulighederne længere, de forventer derimod, at vi kan tilbyde mobilitet i vores værktøj. Det er ikke futurisme, det sker lige nu," fortæller Jon Froda.
Ifølge medstifteren benytter 30 procent af Podio's mobilbrugerne i dag samme mængde tid på Podio's mobile-platform, som de benytter på den gammelkendte web-platform.
Podio, der leverer samarbejdsværktøj, blev opkøbt af it-giganten Citrix i april 2012, og har i dag godt 200.000 kunder i porteføljen.
Du kan høre mere til Jon Froda's holdninger, når Podio's medstifter taler ved Computerworld Expo 2013 onsdag den 10. april.
Markedet for mobilkommunikation er modent
Jon Froda mener, at opblomstringen og efterspørgslen på markedet for mobileapplikationer er modnet naturligt i kraft af mobile-nettet og enhedernes udvikling.
"Det kan lyde som futurisme, men det er altså noget, der sker lige nu. Langt de fleste af vores brugere befinder sig på både mobil og den gammelkendte web-platform," siger Jon Froda.
Han fremhæver, at efterspørgslen nu går op i en højere enhed, fordi alle knasterne er slebet væk.
"Tingene er smeltet sammen indenfor de sidste to-tre år. Mobildækningen er kraftigt forbedret, der er wifi på alle hoteller, caféer og folk har fået deres 3G-abonnementer," siger han og fortsætter:
"Teknologien er altså helt på plads, og det en bonus for os, fordi vores samarbejdsværktøj gerne kræver netop 3G eller wifi for at kunne fungere efter hensigten."
Her er begrænsningerne i mobilmarkedet
Alt afhænger ikke kun af teknologi, det handler lige så meget om kundernes tilgang.
"Vi har fire generationer på arbejdsmarkedet lige nu, hvoraf de første generationer er fuldt ud mobile i deres tankegang. De fleste, der har en smartphone, vil være parate til at udnytte værktøjerne på mobile-platforme," siger Jon Froda.
Ifølge Jon Froda er det ikke længere kun et ønske fra kunderne, det er et krav, at de skal kunne arbejde fra mobile-enheder.
"Hvor er mobilapplikationen til vores arbejde? Så vi ikke behøver, at fedte med det internet på computerne. Det er nu forholdsvis mainstream. Vi ser rigtig mange andre virksomheder, der nu har travlt med at udvikle værktøj, der er tidssvarende." fortæller han.
Marked med få begrænsninger
Selvom markedet for mobility er i vækst, så er der alligevel begrænsninger.
Ser du nogen begrænsninger for mobilmarkedet?
"Jeg vil sige, at mobilværktøjerne måske kan være afgrænsede på de mobile-enheder set i forhold til computerne." siger Jon Froda og afslutter:
"Det vil kun vokse, så kan det diskuteres om iPad's og pc'erne smelter sammen, men jeg forventer mig en kraftig vækst set ud fra den udvikling, vi selv ser. Det går hurtigere, end vi egentlig helt forstår."
Læs også:
Sådan har Podio udviklet sig siden Citrix-opkøb
Undgå it-kaos: Sådan håndterer du ansattes brug af private enheder