For spiludviklere er crowdfunding-platformen Kickstarter en gylden mulighed for at få finansieret projekter, som har svært ved at skaffe penge på andre måder. Det seneste eksempel er rollespillet "Torment: Tides of Numenera", som er en uofficiel fortsættelse til kultspillet "Planescape: Torment".
Spilfirmaet InXile Entertainment havde som mål at samle 900.000 dollar eller lidt over fem millioner kroner på Kickstarter. Men dette mål var allerede nået efter seks timer, og pengene fortsætter med at vælte ind til projektet, som dermed kan blive det mest succesfulde spilprojekt på Kickstarter nogensinde.
I skrivende stund er der samlet 1,8 millioner dollar fra mere end 32.000 bidragydere, og der er stadig 28 dage tilbage.
Det tyder på, at 2013 kan blive et endnu bedre år for spil på Kickstarter end sidste år, da den legendariske spilskaber Tim Schafer samlede næsten 20 millioner kroner til et nyt adventure-spil. Faktisk var det hele 2.796 nye spil, der blev finansieret gennem Kickstarter sidste år.
Rekorden blev sat i oktober, da "Project Eternity" samlede mere end 22 millioner kroner.
Fælles for mange af de rigtig succesfulde projekter på Kickstarter er, at de har modtaget langt flere penge end det beløb, der oprindelig var målet. Alle projekter har et mindstebeløb, der skal indsamles for at kunne gennemføre projektet - men brugerne kan sagtens donere meget mere.
Tim Schafer havde som mål at samle to millioner kroner, og han endte altså med 18 mio. kr. For "Project Eternity" var målet sat til lidt over seks mio. kr. Men det blev til 22 mio. kr. og dermed en ny rekord efter 40 dage på Kickstarter.
Meget tyder på, at "Torment: Tides of Numenera" kan slå denne rekord. Der er blandt andet mulighed for at navngive en figur i spillet og få sit navn på et monument, hvis man bidrager med et større beløb. Spillet skal være færdigt i december 2014.