Læs også:
Microsoft smelter Skype sammen med Lync
Sådan udnytter du Lync-Skype integrationen optimalt
Microsoft: Derfor er vores UC-løsning bare den bedste
Lync har ændret unified communication.
"Jeg plejer at sige, at Lync har vendt op og ned på UC-branchen. Op, fordi folk virkelig er begyndt at råbe efter UC, og ned, fordi det er super nemt at komme i gang med," siger Kenneth Pawlak, der sælger Lync-løsninger hos Netdesign.
Han mener, at det særligt er gennemskuelige licensforhold og ukompliceret arkitektur, som kunderne let kan sætte sig ind i og forstå.
Kenneth Pawlak har beskæftiget sig med kommunikationsløsninger i det meste af sin professionelle karriere, og har blandt andet også solgt Cisco og Avaya.
Derfor går det så godt for Lync
Selvom salgstalen ligger på rygraden, forsøger Kenneth Pawlak alligevel at give et nuanceret bud på, hvorfor det går så godt for Lync.
"Jeg er selvfølgelig farvet, men jeg har også arbejdet med de andre kommunikationsløsninger. Og det vil helt sikkert i nogle situationer være rigtigt med en Cisco- eller Avaya-løsning," siger han og fortsætter:
"Men der, hvor Lync virkelig skiller sig ud, er omkring brugervenlighed, UC funktionalitet og integrationen med de øvrige Microsoft produkter," siger Kenneth Pawlak.
Med Implementeringen af et nye kommunikationssystem vil folks hverdag virkelig ændre sig, og derfor skal det bare virke, hvis det skal forbedre processer i en virksomhed.
"Når du fra den ene dag til den anden fjerner bordtelefonen fra folk, der har været vant til den i 20-30 år, og skifter til en applikation og et headset, så har det bare at virke, ellers bliver det en fiasko."
Og det er lige præcis det, Lync kan. Løsningen kommer fra den virksomhed, der har leveret Windows og Office, som alle kender til.
"Det er jo noget, som enhver kan finde ud af, og mange virksomheder har allerede Microsoft installeret som styresystem i forvejen - så det tror jeg virkelig gør en forskel," pointerer han.
Her er sælgernes største udfordring med Lync
Ifølge Kenneth Pawlak er det en af grundene til, at der er så mange virksomheder, der råber efter løsningen.
Han kan i hvert fald selv fortælle om en klar stigning i efterspørgsel på Lync.
"Vores største problem er at gribe alle de bolde, der bliver kastet efter os i forespørgsler på Lync. Der vil være andre produkter, som du som partner skal ud og promovere rigtig meget, men med Lync, der skriger de nærmest efter det - Det er selvfølgelig et luksusproblem" siger han.
Med den seneste opdatering fra Microsoft har virksomheden valgt at integrere Lync og Skype, og det vil ikke få efterspørgslen til at falde.
"Man skal ikke underkende, hvad andre kan. Cisco er jo kæmpe store og har flere gode løsninger - de kan også stadig nå at trække en kanin op af hatten," siger Kenneth Pawlak og runder af:
"Men jeg synes, at Lync har fat i noget rigtigt, specielt med den nyeste Skype-integration - det er to kæmpe kræfter, der bliver slået sammen."
Læs også:
Microsofts Skype-boss: Her er fremtidens kommunikation