Læs også:
Sådan undgår du at blive låst til din cloud-leverandør
Danske it-chefer frygter lock-in i skyen - se hvorfor
Et stigende antal danske virksomheder er begyndt at tage cloud computing i brug i form af IaaS, PaaS og SaaS.
I den sidste kategori satser leverandører som Microsoft, IBM og Google stort på at bringe kunderne over i skyen.
Microsofts Office 365, der er den løsning, der har mest medvind herhjemme, benyttes blandt andet af
Svendbord Kommune og Grundfos, der har valgt Office 365 til 13.000 ansatte.
Men det stigende antal cloud-kunder gør klogt i at overveje, hvordan de kan komme ud af skyen igen - og om de kan skifte leverandør.
I en artikel på ZDNet forklarer Michael Barnes, der er research director hos Forrester Research, problemstillingen således:
"Vær på vagt over for kontrakter, der basalt set er en ensrettet vej, der tillader virksomheder at skalere op, men gøre det svært at skalere ned og sågar udløser voldsomme pris-stigninger, for at man kan gøre det," siger han til ZDNet.
En IDC-analytiker tilføjer, at mens standard SaaS-løsninger er meget lige til og transparente, så skal man specielt i forhold til de mere kunde-tilpassede løsninger inkludere en exit-klausul i kontrakten.
"Enhver leverandør vil være glad for at skalere op, men vil ikke være lige så glad, når det drejer sig om at skalere ned, specielt ikke efter at have tilbudt lavere priser og rabatter til gengæld for længerevarende vilkår og omfattende bruger-licenser."
Sådan fungerer det med Office 365
Men hvordan ser det egentlig ud med behovet for en exit-strategi, når man tager udgangspunkt i en konkret dansk virkelighed, hvor man som it-chef eksempelvis vælger at satse på Office 365 fra Microsoft?
"Man skal kigge på, om man har mulighed for at køre i det, der hedder offline-mode. Har jeg mulighed for at tage mine data med mig?" lyder nogle af de væsentlige spørgsmål ifølge Peter Lunding Smith, der er chefkonsulent hos Microsoft-partnerhuset ProActive.
Han har fulgt udviklingen af Microsofts cloud-services gennem de seneste fire år og har blandt andet udgivet bogen "IT - I skyen."
Peter Lunding Smith forklarer, at Microsoft udleverer alle data, og at det fremgår af aftalevilkårene, at det er dine data, som du ejer.
Migreringsværktøjer er vigtige
Han oplever ikke, at der i praksis er et stort behov for forkromede exit-planer, men påpeger, at der selvfølgelig er vigtige overvejelser, man skal gøre sig.
"Det, der selvfølgelig skal planlægges, er, hvis man vil have data ud igen og flytte dem over på et andet miljø - så er man nødt til at have nogle migreringsværktøjer, som kan flytte fra eksempelvis Exchange Online til Exchange on-premise, hvis det er det, man vil."
"De værktøjer er der; de er kommet inden for de seneste par år og er blevet raffinerede."
Husk at stille disse sprøgsmål
Peter Lunding Smith fra ProActive nævner et eksempel med Fredericia Kommune, der både kører SharePoint on-premise og Sharepoint Online til forskellige grupper af medarbejdere.
"Der sendes data frem og tilbage. Der kommer nyheder fra ledelsen ud i skyen, og der kommer formular-indberetninger fra skyen og ind på deres on-premise. "
Et andet eksempel er Microsofts Skydrive Pro, der fungerer på samme måde som Dropbox, hvor data opbevares lokalt på brugerens maskine og samtidig synkroniseres via skyen.
"Så du kan godt tage data offline. Det kan sagtens lade sig gøre."
"I den idéelle verden kunne du godt forestille dig, at du ville flytte fra Microsoft til Google og videre til Lotus fra IBM, og at der skulle være en standard for det. Men hånden på hjertet:
Hvor ofte ville det blive brugt?" lyder det fra Peter Lunding Smith.
Husk disse spørgsmål
Da Computerworld i 2011 spurgte 120 danske it-chefer om de største udfordringer ved cloud computing, pegede 27 procent på risikoen for leverandør-lock-in.
I den forbindelse udtalte it-advokat Jesper Langemark, at cloud computing adskiller sig fra så mange andre it-løsninger ved, at man som kunde typisk ikke har det store at skulle have sagt i forhold til kontraktforhandlingerne.
"Det er ikke sådan, at man sætter sig ned og tager en traditionel kontraktforhandling. Man må prøve at gardere sig bedst muligt og gå ind i det på et oplyst grundlag om, at der er en kalkuleret risiko, som man vurderer, opvejes af nogle fordele," siger Jesper Langemark.
Ifølge it-advokaten kan man derfor gøre to ting for at sikre sig bedst muligt:
Dels er der den indledende risikoanalyse af, hvad det er for nogle data, cloud-løsningen skal håndtere, og hvor kritiske de er.
Dels kan man med fordel stille en række centrale spørgsmål til leverandøren, hvor svarene kan være med til at afdække de risici, man løber. Spørgsmålene kunne være:
- Hvordan får vi rent teknisk vores data ud igen?
- Hvor står det her beskrevet i jeres aftaleregler?
Læs mere om, hvordan du kan undgå at blive låst til din cloud-leverandør her.
Læs også: