Mobildistributøren Dangaard Telecom har nydt godt af at være en af de garvede spillere på det europæiske telemarked i en tid, hvor opkøb, fusioner og lukninger prægede branchens dagligdag i Europa.
Blandt andet derfor fortsætter koncernen, som er en af de største mobildistributører i Europa, med at slå sin egen rekord trods ellers generelle meldinger om et vigende telemarked.
- Vi har nydt godt af konsolideringer i Europa blandt både operatører, detailhandlere og forhandlere. For når selskaberne skulle revurderer deres forretningsmodel, har mange besluttet sig til at outsource distribution, og der er langvarige relationer en fordel for os, siger koncerndirektør Michael Køehn Milland og fortsætter:
- Mange beslutter at fokuserer på kerneforretningen, og så ser de sig om efter en partner, der er i mange lande, og som, de er sikre på, også er der i morgen.
Kun to af Dangaard-koncernens 26 selskaber har ikke bidraget positivt til overskuddet før skat.
Det drejer sig blandt andet om selskabet Teleservice International, der hjælper mobilproducenter med reparation og service. I julemåneden blev 120 ansatte i den forretning fyret, heraf 55 i Danmark.
Dangaard Telecom Holding A/S A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002/2003 | 2001/2002 |
Omsætning | 9.242 | 7.746 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 157,6 | 145,9 |
Resultat før skat | 125,8 | 93,7 |
Resultat | 86,4 | 60,3 |
Egenkapital | 290,1 | 214,4 |
Antal ansatte | 1245 | 1053 |
Dermed inkasserede Padborg-selskabet 86 millioner kroner på bundlinjen, hvilket svarer til en vækst på 26 millioner.
I løbet af regnskabsåret købte Dangaard Telecom nye selskaber i Østrig og Holland. Opkøbene har ifølge Michael Køhn Milland ingen særlig betydning for sidste års resultat. Men fremtidsplanerne byder på opkøb og erobring af nye markeder for at fortsætte væksten.
- De markeder, vi er på, er ved at være mættede. Men de kommende EU-lande og Mellemøsten er typisk de nye markeder, vi kigger på. Det gælder om at være med fra start, når de markeder modnes, siger han
Specifikt hvilke markeder, der kommer i første række, afhænger ifølge direktøren dog meget af, hvor kunderne bevæger sig hen, for partnerskaberne skal være på plads først.