Det gav anledning til stor opstandelse i den internationale teknologi-verden, da det i sidste uge kom frem, at de ansatte i Yahoo i fremtiden vil få forbud mod at arbejde hjemmefra.
Men det viser sig nu, at Yahoos direktør, den 38-årige Marissa Mayer, ikke blot fik en fiks idé, men rent faktisk tog beslutning på baggrund af data, som hun gravede frem om de ansatte, der arbejder hjemmefra.
Den amerikanske tech-blog All Things D beretter, at ledelsen i Yahoo har tjekket op på, hvor ofte de hjemmearbejdende logger på deres VPN-forbindelse, og det tilsyneladende er sket med en så lav frekvens, at Marissa Mayer har vurderet, at de ansatte har misbrugt den tillid, der er blevet vist dem.
Mayer elsker data
Den amerikanske erhvervsblog Business Insider skriver desuden, at det er typisk adfærd for Marissa Mayer, der ofte læner sig op af data-materiale, når selv de mindste beslutninger skal træffes.
Da hun arbejdede hos Google, var det ikke smag og æstetiske hensyn, der blev taget hensyn til, når der skulle vælges farver og skrifttyper til Google søgemaskine.
I stedet støttede Marissa Mayer sig til tal og rå data om, hvordan ændringer på siden påvirkede brugernes adfærd, hvilket ifølge bloggen Gawker førte til, at en af Googles topdesignere sagde op i protest.
Hjemmearbejde bliver misbrugt
Selv om Yahoos beslutning om at forbyde hjemmearbejde er blevet mødt af kritik fra blandt andre Virgin-stifteren Richard Branson, er den blevet rost af folk med kendskab til forholdene internt i Yahoo.
"Netop i Yahoo er muligheden for at arbejde hjemmefra blevet misbrugt i stor stil. Det gav dig en fantastisk mulighed for at få Yahoo til at betale dig for at yde en minimal indsats, så du samtidig kunne arbejde med din egen iværksætter-virksomhed ved siden af," siger en kilde med en fortid i Yahoo til Business Insider.
Det kan være svært at arbejde hjemmefra, men her er: Fem tips til at arbejde super-effektivt hjemmefra