Læs også: Dansk it-veteran rykker til USA med vild vækstplan.
Nordjyske Targit har valgt USA som basen for fokuseringen og internationaliseringen af forretningen, som du kan læse mere om her.
Selskabet har salgskontor i Tampa, Florida, og administrerende direktør Morten Sandlykke og hans hustru Gitte Sandlykke har deres daglige gang på Cambridge Innovation Center, nabo til teknologi-universitetet MIT, uden de har nogen foreløbige planer om at booke returbillet.
Morten Sandlykke er i sin rekrutteringsfase helt klar på at være lidt udansk, når det bedste salgshold skal sammensættes.
"Har vi brug for 10 sælgere, så vil vi ansætte 30. Efter tre måneder vil vi gå videre med de 10 bedste, og så må resten kigge efter et nyt job. Det lyder kynisk, men sådan er virkeligheden herovre," forklarer han
Cambridge-innovationscentret nordvest i Boston er beboet af omkring 500 innovationsvirksomheder, som har godt 10 milliarder venture-kroner fordelt mellem sig.
Det miljø har bekræftet Targit-direktøren i selskabets strategi om at fokusere benhårdt på kompetencerne frem for at fare rundt i alle mulige udbuds-afkroge.
"Det lyder simpelt, men vi skal lære at sige nej til nogle enkelte tilbud, selv når de kommer fra store, internationale virksomheder. Vejen er ofte lang for reelt at få de ordrer, og vi skal lære at segmentere i markedet og være skarpere på vores standardprodukter, så Targit ikke bliver en blandet landhandel," siger Morten Sandlykke.
Jægere og snigskytter
Og så skal der sælges nogle business intelligence-produkter, så kundebasen på 4.700 med godt 300.000 slutbrugere kan udvides.
"Lige nu skal vi have hunters og snipers på plads. Vi kigger efter salg- og marketingfolk, for vi har nogle gode produkter, som vi skal være bedre til at sælge," siger Morten Sandlykke og fortsætter:
"Business intelligence-værktøjer er ikke længere for de udvalgte ledere, men for mange forskellige typer medarbejdere. Nu skal vi ramme alle, fordi halvdelen af al software i dag bliver købt af medarbejdere, der ikke er it-folk."
Sådan skal apps se ud i dag
Står over for genfødsel
Udover sit fokus på kernekompetencer, globale markeder og salget i marken arbejder Targit også på at blive mere tiltrækkende på overfladen.
"Jeg vælger selv apps ud fra anmeldelser og designet på ikonet. I dag skal software se lækkert ud og virke intuitivt, for folk har ikke tid til at sætte sig dybt ind i tingene. Vi arbejder derfor hos Targit også hele tiden på at blive mere lækker," fortæller Morten Sandlykke.
Business Intelligence-virksomheden skal selv i de næste måneder igennem den helt store kosmetiske tur med nye software-brugergrænseflader, nyt logo og en redesignet hjemmeside.
"Det bliver som en genfødsel," siger Morten Sandlykke.
Han glæder sig over, at livsværket er på vej ind i en ny fase med international vækst og vingesus, hvor det økonomiske sikkerhedsnet er spændt ud med omkring 4.000 software-forsikringer, der bliver fornyet hvert år.
"Vi mangler ikke cash, men vi har brug for mere vækst. Tidligere har vi drømt om denne ene store ordre, der kunne fordoble vores omsætning. De tider er forbi."
Læs også: Dansk it-veteran rykker til USA med vild vækstplan.