Læs også:
Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe
60-70.000 tele-folk har til Mobile World Congress i denne uge blandt andet diskuteret nye netværksteknologier og forretningsmuligheder, forhandlet partnerskaber og præsenteret software- og hardwarenyheder i alle afskygning.
Blandt produktnyhederne er eksempelvis fire nye telefoner fra Nokia.
Mobile World Congress har i år måske ikke budt på de store produkt-mæssige overraskelser, men det er altid interessant at betragte de tendenser, messen bringer på banen.
Mobil-analytiker Thomas Husson, der har deltaget i Barcelona, har i et blogindlæg ridset nogle af tendenserne op.
Her er tendenserne
Han peger blandt andet på, at der i mindre grad end tidligere var fokus på high-end-smartphones.
"Det er slut med de dage, hvor producenterne præsenterede deres flagskibe i Barcelona," skriver han blandt andet - det er en tendens, vi også har berørt her.
I stedet har producenter som Huawei, LG og Nokia benyttet messen til at fremvise produkter, der kan konkurrere på prisen og dermed også ny ud til nye forbruger-segmenter.
Forrester-analytikeren ser også en tendens i de mange nye phaplets, der bedst beskrives som forvoksede smartphones, og tablets på eksempelvis syv tommer.
Der har igen i år været fokuseret meget på, hvordan man får den næste milliard forbrugere til at tage mobil-produkter i brug - det er ikke mindst der, de lidt billigere telefoner kommer ind i billedet.
Derudover hæfter Thomas Husson sig også ved tilstedeværelsen af mange topchefer fra kundesiden i Barcelona.
"Jeg bemærkede flere CMO'er, CIO'er og Chief Digital Officers fra globale brands, hvilket understreger, at mobilitet bliver stadig vigtigere i virksomhedernes strategier," skriver han i sit blogindlæg.
Se hele Thomas Husson liste med tendenser fra MWC her, og læs alle Computerworlds artikler fra messen her.
Læs også:
Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe